Listar Grupo de investigación en Psicoloxía do Desenvolvemento e da Aprendizaxe Escolar (GIPDAE) por título
Mostrando ítems 1-20 de 28
-
A review on grammatical gender acquisition in monolingual Spanish-speaking children
(Pontificia Universidad Católica de Chile, Facultad de Letras, 2023-03)[Abstract] Acquisition of grammatical gender has been well addressed in psycholinguistic research with Spanish monolingual typically developing (TD) children but less with children diagnosed with Developmental Language ... -
Capacity of the CCC-2 to Discriminate ASD from Other Neurodevelopmental Disorders
(2021)[Abstract] The Children’s Communication Checklist (CCC-2) has demonstrated its usefulness as an instrument to assess discrepancies between the use of structural dimensions of language and the pragmatic and sociointeractive ... -
Carbon mitigation in domains of high consumer lock-in
(Elsevier, 2018-07-14)[Abstract] As climate policy needs to address all feasible ways to reduce carbon emissions, there is an increasing focus on demand-side solutions. Studies of household carbon footprints have allocated emissions during ... -
Ciencias cognitivas y educación: Una propuesta de diálogo
(2021)[Resumen] En este trabajo se realiza una propuesta de comunicación transdisciplinar entre las ciencias cognitivas y la educación, tal y como se perfilan en el siglo XXI. En un primer lugar se contextualizan estos procesos ... -
¿Cómo escriben los aprendices hispanohablantes de nivel intermedio en ruso como LE? Un estudio sobre la influencia fonológica de L1 en LE
(Universidad de Alicante, 2021)[Resumen] En este trabajo se presentan los resultados del análisis de un corpus compuesto de 30 producciones escritas realizadas por aprendices adultos hispanohablantes de ruso como LE. El objetivo del trabajo es identificar ... -
Design and Development of a Spanish Hearing Test for Speech in Noise (PAHRE)
(MDPI, 2022-12-30)[Abstract] Background: There are few hearing tests in Spanish that assess speech discrimination in noise in the adult population that take into account the Lombard effect. This study presents the design and development of ... -
Dificultades de aprendizaje e intinerario vital en niños adoptados: interacciones e influencias desde la triada MAN (maltrato, abusos, negligencia)
(2019)[Resumen] Los procesos de adopción son mecanismos de protección que la infancia necesita cuando especialmente se aprecian situaciones de maltrato, abuso, negligencia (tríada M.A.N.) por lo cual a los niños adoptados se les ... -
EDPRA: Un instrumento de cribado para la evaluación del desarrollo pragmático temprano
(2023)[Resumen] La pragmática es uno de los principales indicadores para identificar alteraciones en el desarrollo comunicativo y social de la primera infancia. El objetivo del presente estudio es presentar una prueba de cribado ... -
Elucidating the changing roles of civil society in urban sustainability transitions
(Elsevier, 2017-05-18)[Abstract] Understanding the diversifying role of civil society in Europe’s sustainability pathway is a valid proposition both scientifically and socially. Civil society organisations already play a significant role in the ... -
Enfoques de aprendizaje: un modelo predictivo a partir de contextos académicos en alumnado universitario de educación de República Dominicana
(2022)[Resumen] En este trabajo se pretende conocer, primeramente las correlaciones existentes entre variables de tipo escolar y académico y dostipos predominantes deenfoques deaprendizaje; después,setrata deverificar lacapaciad ... -
Environmental considerations in the organizational context : a pathway to pro-environmental behaviour at work
(Elsevier, 2016-04-26)[Abstract] Encouraging pro-environmental behaviour at work can result in a significant reduction in environmental problems. Research revealed that general environmental considerations such as biospheric values and environmental ... -
Un estudio comparativo de los deberes escolares en el alumnado extranjero y no extranjero
(2021)[Resumen] Los deberes escolares han despertado un gran interés tanto en el plano académico como social en las últimas décadas. Sin embargo, los estudios realizados con población extranjera sobre los deberes escolares todavía ... -
Experimenting with alternative economies : four emergent counter-narratives of urban economic development
(Elsevier, 2017-05-24)[Abstract] Neoliberalism is a powerful narrative that has shaped processes of urban economic development across the globe. This paper reports on four nascent ‘new economic’ narratives which represent fundamentally different ... -
Exploring Grammatical Gender in L2 Spanish : Is a Transparent Gender System Easy to Use for Russian-Speaking Students?
(RACO, 2022)[Resum] El present estudi pilot investiga l’assignació del gènere gramatical a substantius transparents i opacs en castellà per a parlants nadius de rus amb un nivell intermig-avançat de castellà. 29 parlants nadius de ... -
Global Challenges for Environmental Psychology : The Place of Labor and Production
(Springer, 2016-08-13)[Abstract] While we can find much evidence to suggest that environmental psychology has strengthened itself as a social institution, as Proshansky advocated some 30 years ago, this concluding chapter critically reviews ... -
Low carbon energy behaviors in the workplace : a qualitative study in Italy and Spain
(Elsevier, 2016-01-04)[Abstract] Large organizations are responsible for a significant amount of GHG emissions. This trend will even increase over the next 100 years. An issue for environmental research is the investigation of the factors ... -
Mapping energy citizenship in the south of Europe
(2023)[Abstract] The adoption of new global approaches in the field of energy democratization requires inquiring into how people act to shape the energy system. This is where the concept of energy citizenship (ENCI) appears ... -
Motivación escolar y rendimiento: impacto de metas académicas, de estrategias de aprendizaje y autoeficacia
(Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia. Murcia, 2012)[Resumen] El objetivo de este trabajo es analizar el impacto de variables personales relacionadas con las metas académicas y las estrategias de apren-dizaje del alumnado de educación secundaria en su rendimiento académico. ... -
Nature-Based Solutions for Urban Climate Change Adaptation: Linking Science, Policy, and Practice Communities for Evidence-Based Decision-Making
(2019)[Abstract] Nature-based solutions offer an exciting prospect for resilience building and advancing urban planning to address complex urban challenges simultaneously. In this article, we formulated through a coproduction ... -
Predicción del rendimiento académico del alumnado de Bachillerato: efecto de los enfoques de aprendizaje y atribuciones causales
(2020)[Resumen] El objetivo de este estudio fue la búsqueda de la influencia de variables derivadas de los enfoques de aprendizaje y de las atribuciones causales en el rendimiento académico del alumnado de bachillerato. Se trata ...