Listar GI-ECIGAL - Artigos por título
Mostrando ítems 1-20 de 28
-
A place for development education in the current spanish and english curricula: finding possibilities for practice
(UCL Press, 2017-12-15)[Abstract] Development education has a long and well-established trajectory in terms of initiatives promoted by international organizations, national governments and civil associations, accompanied by a growing awareness ... -
Apps educativas para el público infantil: juegos para el entretenimiento o recursos educativos
(Universidad Pedagógica Nacional (Colombia), 2022-01-01)[Resumen] La finalidad de este trabajo es el estudio de apps educativas para el público infantil, a partir de la creación de un modelo de análisis de contenido. Tras una amplia revisión de trabajos de carácter internacional ... -
Asociacionismo inmigrante en Galicia. Demandas desde la precariedad
(Universitat Autònoma de Barcelona, 2018)[Resumen]: La llegada de inmigración extranjera a Galicia sin lazos con la emigración gallega y por causas económicas a comienzos del siglo xxi provocó el asentamiento de comunidades migrantes de forma estable. Uno de los ... -
Cartografía social do dereito ao hábitat na cidade da Coruña
(Crítica Urbana, 2021-05)[Resumo] A experiencia que presentamos nace da colaboración entre Arquitectura sen Fronteiras e a Facultade de Ciencias da Educación da Universidade da Coruña, co obxecto de formar axentes multiplicadores na difusión do ... -
Cuestionando el papel de las tecnologías en la Educación Infantil : brechas y falsas visiones
(Universidad de Sevilla, 2024-01-07)[Resumen] El uso de recursos digitales en la Educación Infantil es objeto de debate. Las visiones que sostienen docentes y familias determinan el papel que le otorgan a estos recursos y las mediaciones que ponen en marcha ... -
Defining desire: (Re)storying a “fraudulent” marriage in 1901 Spain
(Sage, 2018-12-11)[Abstract] In the second half of the 19th century, two Spanish primary school teachers were married despite the fact that their legal status as women rendered this union not only illegal but also publicly scandalous. In ... -
Dilemas y preocupaciones de las familias sobre el uso de recursos educativos digitales en la etapa de la Educación Infantil
(Universitat de Barcelona, 2022-07-05)[Resumen] En el marco de una investigación en curso se presentan y analizan en este texto las visiones y valoraciones que una muestra de familias de tres comunidades autónomas distintas, Canarias, Galicia y Valencia, ... -
La disidencia sexual y la educación como activismo
(Ediciones Universidad de Salamanca, 2018)[Resumen] En este artículo, analizamos las varias líneas de activismo relacionadas con la diversidad afectivo-sexual y de género, así como el impacto que tuvieron, y que siguen teniendo, en los ámbitos educativos. Analizamos ... -
Doing Family: Nicaraguan Transnational Families’ Narratives on Motherhood
(2022)[Abstract] This article explores transnational motherhood from the perspective of Nicaraguan migrant workers in Spain and Nicaraguan family members caring for migrant women's children. Our sample included families with ... -
Educaciones en prisión. Sinergias desde la animación sociocultural
(2020)[Resumen] El proyecto “Educaciones en prisión. Sinergias desde la animación sociocultural” avanza en el Plan que desde 2013 viene desarrollándose en el Centro Penitenciario de Monterroso (Lugo). Tiene como objetivo analizar ... -
Exploring the relationship between transphobia and homophobia and other demographic factors among practicing and future primary school teachers
(Sage, 2023-03-18)[Abstract] Based on an existing measure of homophobia, we developed an instrument to measure both transphobia and homophobia, as well as their relationship with other demographic variables that included attributed sex, ... -
Facilitadores, barreras y propuestas para la participación infantil en el ámbito municipal en España
(2023)[Abstract] The EU Strategy for the Rights of the Child (2022-2027) has highlighted the importance of strengthening working relationships between the political authorities and children population to defend youth rights and ... -
Feminism will be trans-inclusive or it will not be: Why do two cis-hetero woman educators support transfeminism?
(Sage, 2020)[Abstract] As two cis-hetero woman feminist educators, we provide an educator’s perspective on trans-exclusionary radical feminist (TERF) discourses. We begin by discussing the heterosexual matrix and the gender violence ... -
Future teachers as agents of language revitalisation: the case of Galician early childhood education
(Routledge, 2018-08-05)[Abstract] In this article, we aim to explore the important role of future teachers in the revitalisation of minoritised languages. In the Spanish autonomous community of Galicia, language legislation stipulates that the ... -
Homophobia and Transphobia Among Spanish Practicing and Future Teachers
(Taylor & Francis, 2022-02-16)[Abstract] The institution of schooling is a key socializing agent, and teachers’ attitudes toward gender and sexual diversity play a crucial role in the education of all children, shaping in particular the school experience ... -
Inclusion as a Value in Participation: Children’s Councils in Spain
(Cogitatio Press, 2022)[Abstract] The two‐way relationship between inclusion and participation makes municipal child participation organisations and expe‐ riences a key means of guaranteeing the inclusion in community life of children and ... -
Intercultural priorities among immigrant organizations in Galicia (Spain): Beyond the offensive and defensive binary
(Elsevier, 2020-09-11)[Abstract] In this article we analyze the situation of immigrant organizations during the European economic crisis. We set out to examine how, during a period of heightened economic insecurity, priorities among these ... -
Justicia global y educación primaria : el caso de las matemáticas, ciencias y lenguas
(UAM Ediciones, 2023-12-05)[Resumen] Entender la escuela como motor de cambio requiere poner al mundo y las personas en el centro del proceso educativo. El enfoque de la educación para la ciudadanía global (ECG) nos ayuda a comprender las problemáticas ... -
Límites e indefiniciones de la educación ambiental, un debate permanente
(2019)[Resumen] El artículo busca establecer las coordenadas según las que se delimita el campo de la educación ambiental (en adelante EA), ante los riesgos que supone la indefinición en la que se mueve. Para ello se toman como ... -
Mapeando colaborativamente las experiencias de educación para el desarrollo y ciudadanía global
(Universidad Loyola, 2020-08-31)[Resumen] La cartografía social y la educación para el desarrollo y ciudadanía global (EpDCG) comparten entre sus fines la perspectiva democrática y participativa, el compromiso con la reflexión y el diálogo sobre la ...