Facilitadores, barreras y propuestas para la participación infantil en el ámbito municipal en España

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/38546Collections
- Investigación (FEDU) [936]
Metadata
Show full item recordTitle
Facilitadores, barreras y propuestas para la participación infantil en el ámbito municipal en EspañaAlternative Title(s)
Enablers, barriers and proposals for child participation in Spanish municipalitiesDate
2023Citation
Novella-Cámara, A. M., Romero-Pérez, C., Barba-Núñez, M., & Quirós-Guindal, A. (2023). Facilitadores, barreras y propuestas para la participación infantil en el ámbito municipal en España. Bordón. Revista De Pedagogía, 75(2), 105–121. https://doi.org/10.13042/Bordon.2023.96430
Abstract
[Abstract] The EU Strategy for the Rights of the Child (2022-2027) has highlighted the
importance of strengthening working relationships between the political authorities and children population to defend youth rights and inclusion in local, national and European decisionmaking. This paper aims to identify enabling factors and barriers to participatory practices with
children and to make proposals for developing these practices in the context of the network of
municipalities belonging to the International Association of Educating Cities (IAEC) and the
Child-Friendly Cities Initiative (CFCI). Identifying these factors will enable to propose strategic
actions leading to a full children participation in political and democratic life. METHOD. The
study was part of a nationwide project with a mixed-method approach. Data were collected via
two self-administered online surveys with ad hoc design. The sample consisted of 136 girls,
boys and adolescents, 191 local government officers and 88 elected representatives. The resulting data was analysed via a content analysis using Atlas-ti software. RESULTS. Respondents
agreed on the need for greater political commitment towards child participation, and to increase
the arenas where under-18s can make decisions and carry out initiatives to transform their social environments. DISCUSSION. The obtained results support the importance of valuing child
participation and highlighted the need to promote cooperative actions between girls, boys and
adolescents and policy makers to influence municipal policy. The need for child participation as
an indispensable element of the public sphere was made visible, for it to be articulated in settings where children can work together with elected representatives, and for it to have a tangible
impact on municipal policy, as recommended by the Council of Europe [Resumen] La Estrategia para los Derechos del Niño (2022-2027) ha señalado la importancia de fortalecer las relaciones de colaboración entre las autoridades políticas y la población infantil para defender los derechos de los niños y su inclusión en la toma de decisiones locales, estatales y europeas. El objetivo de este trabajo es identificar los elementos
facilitadores, barreras y propuestas de las prácticas participativas con la infancia en la red de
municipios que forman parte de la Asociación Internacional de Ciudades Educadoras (AICE)
y de Ciudades Amigas de la Infancia (CAI). Identificar estos elementos posibilitará proponer
acciones estratégicas que redunden en la participación infantil en la vida política y democrática. MÉTODO. Este estudio que se presenta forma parte de un proyecto nacional sustentado
en un diseño de métodos mixtos. Los datos se recogieron mediante dos encuestas autoadministradas en línea diseñadas ad hoc. La muestra la conformaron 136 niñas, niños y adolescentes, 191 figuras técnicas municipales y 88 cargos electos. Se aplicó un análisis de contenido
mediante el Atlas-ti para el análisis de los datos. RESULTADOS. La muestra encuestada coincide en destacar la necesidad de un mayor compromiso político a favor de la participación
infantil, así como extender los espacios donde los menores de dieciocho años puedan tomar
decisiones y llevar a cabo acciones que transformen su entorno. DISCUSIÓN. Los resultados
obtenidos apoyan la importancia de valorar la participación infantil, así como la necesidad de
impulsar acciones colaborativas entre niños, niñas y adolescentes y los responsables políticos
a fin de incidir en la política municipal. Se evidencia la necesidad de que la participación de
la infancia en la esfera pública sea visibilizada como imprescindible, se concrete en espacios
de acción colaborativa con los cargos electos e incida de forma real en la política municipal,
como recomienda el Consejo de Europa [Résumé] La Stratégie pour les Droits de l’Enfant (2022-2027) a signalé l’importance
de renforcer les relations de collaboration entre les autorités politiques et la population enfantine afin de défendre les droits des enfants et leur inclusion dans les décisions locales, nationaux et européennes. L’objectif de ce travail est d’identifier les éléments facilitateurs, les barrières et les propositions de pratiques participatives avec les enfants dans le réseau des
municipalités qui font partie de l’Association Internationale des Villes Éducatrices (AIVE) et
des Villes Amies des Enfants (VAE). L’identification de ces éléments permettra de proposer
des actions stratégiques qui aboutiront à la participation des enfants à la vie politique et démocratique. MÉTHODE. Cette étude fait partie d’un projet national basé sur des méthodes
mixtes. Les données ont été collectées au moyen de deux enquêtes en ligne auto-administrées
conçues ad hoc. L’échantillon était composé de 136 enfants et adolescents, 191 techniciens
municipaux et 88 élus. Une analyse de contenu utilisant Atlas-ti a été appliquée pour l’analyse
des données. RÉSULTATS. L’échantillon interrogé s’accorde sur la nécessité d’un plus grand
engagement politique en faveur de la participation des enfants, ainsi que sur la nécessité
d’étendre les espaces où les enfants de moins de dix-huit ans peuvent prendre des décisions
et mener des actions qui transforment leur environnement. DISCUSSION. Les résultats obtenus confirment l’importance de valoriser la participation des enfants ainsi que la nécessité de
promouvoir des actions de collaboration entre les enfants, les adolescents et les décideurs
politiques afin d’influencer la politique municipale. Il est clair que la participation des enfants
à la sphère publique doit être rendue visible comme essentielle, prendre forme dans des espaces de collaboration avec les élus et avoir un impact réel sur la politique municipale, comme
recommandé par le Conseil de l’Europe.
Keywords
Barriers
Children’s rights
Enablers
Local government
Qualitative research
Participation
Barreras
Derechos del niño
Facilitadores
Gobierno local
Investigación cualitativa
Participación
Children’s rights
Enablers
Local government
Qualitative research
Participation
Barreras
Derechos del niño
Facilitadores
Gobierno local
Investigación cualitativa
Participación
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial 3.0 España