Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Introduciendo sostenibilidad y multidisciplinaridad en los grados de ingeniería

Thumbnail
View/Open
2022_Calvo_Introduciendo_sostenibilidad_y_multidisciplinaridad_en_los_grados_de_ingenieria.pdf (614.6Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/31390
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Collections
  • Jornadas de Automática (43ª. 2022. Logroño) [143]
Metadata
Show full item record
Title
Introduciendo sostenibilidad y multidisciplinaridad en los grados de ingeniería
Alternative Title(s)
Introducing sustainability and multidisciplinarity in the engineering degrees
Author(s)
Calvo, Isidro
Gil-García, José Miguel
Carrascal, Edorta
Armentia, Aintzane
Barambones, Óscar
Basogain Olabe, Xabier
González Pérez, José Manuel
Rico, Teodoro
Escudero, César
Tazo, Maria Inmaculada
Mesanza-Moraza, Amaia
García-Adeva, Ángel
Apiñaniz, Estibaliz
Date
2022
Citation
Calvo, I., Gil-García J.M., Carrascal, E., Armentia, A., Barambones, O., Basogain, X., González, J.M., Rico, T., Escudero, C., Tazo, I., Mesanza, A., García-Adeva, A.J., Apiñaniz, E. (2022) Introduciendo sostenibilidad y multidisciplinaridad en los grados de ingeniería. XLIII Jornadas de Automática: libro de actas, pp.262-269 https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498418.0262
Abstract
[Resumen] Este trabajo presenta el diseño de una experiencia docente en el ámbito de la sostenibilidad que se está llevando a cabo en el grado de Ingeniería en Electrónica Industrial y Automática, en la Escuela de Ingeniería de Vitoria-Gasteiz, UPV/EHU (EIVG). Se plantea un problema que experimenta directamente el alumnado, consistente en optimizar el grado de confort térmico en el edificio de la EIVG y al mismo tiempo reducir el gasto energético. Este problema se analizará en diferentes asignaturas del grado desde múltiples perspectivas y permitirá construir un hilo conductor para: (1) presentar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS), (2) concienciar de su importancia al alumnado y presentar acciones concretas, (3) analizar un problema de forma multidisciplinar y (4) visualizar cómo aplicar los conocimientos adquiridos en los futuros retos profesionales. La experiencia docente se realizará por medio de acciones que aplicarán metodologías activas en diferentes asignaturas, que cubren todos los cursos del grado, incluyendo opcionalmente los TFGs.
 
[Abstract] This work presents the design of a teaching experience in sustainability. This experience is under development in the degree of Engineering in Industrial Electronics and Automatics, in the Faculty of Engineering of Vitoria-Gasteiz, UPV/EHU (EIVG). In particular, students are required to analyse the thermal comfort in the building in order to optimize the energy consumption. This problem will be analysed through several subjects and will become the thread for: (1) presenting the Sustainable Development Goals (SDG), (2) raising awareness about its importance, (3) analysing a problem in a multidisciplinary way, (4) visualizing how to apply the acquired knowledge in the future challenges that students will face. The teaching experience will involve several actions in different subjects along the degree, including, optionally, the final degree project.
 
Keywords
ODS
Sostenibilidad
Metodologías activas
Optimización energética en edificios
Multidisciplinariedad
Educación en automática
Sustainability
Active methodologies
Energy optimization in buildings
Multidisciplinarity
Education in automatics
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497498418.0262
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ISBN
978-84-9749-841-8

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback