• Manger avec les yeux 

      Chiachiri Filho, Antonio Roberto (Universidade da Coruña, 2012)
      [Résumé] Cet article se tourne vers les moyens utilisés par les photographes spécialisés en photographie gastronomique, moyens qui sont responsables par les effets de suggestion synesthésique produits à un récepteur dans ...
    • Messianisme et image dialectique au cinéma 

      Silva Guimaraes, Renato (Universidade da Coruña, 2012)
      [Résumé] Messianisme et Image Dialectique au Cinéma Le caractère éminemment historique de l’image, où l’expérience historique se fait par des images qui sont à son tour chargées d’histoire nous amène à une vision messianique ...
    • La mémoire visuelle dans la semiotique musicale 

      Bento, Marisa Aparecida (Universidade da Coruña, 2012)
      [Résumé] La présence de la musique en notre vie quotidienne pourrait nous faire croire qu’elle nous est disponible à tout moment, em tous lieux. Notre audition construit socialement et historiquement un libre exercice d’une ...
    • Modeling intersemiotic translation: Notes towards a Peircean Account 

      Aguiar, Daniella; Queiroz, Joâo (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The phenomenon of intersemiotic translation represents a special creative domain of language procedures because involves a radical change in habits interpretation and new forms of sign manipulation. The phenomenon ...
    • Modelling multimodal genre in print media: a case study of tourist brochures 

      Hippala, Tuomo (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] This paper aims to show how the Genre and Multimodality (GeM) model (Bateman 2008) can be applied to the study of multimodal meaning-making and genre as higher level organizational concept in print media. The ...
    • Modes of communication in artistic research: on Americanness and Architectural influence on semiotics grounds 

      Stähl, Lars Henrik; Sandin, Gunnar (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] In relation to traditional modes of research within academic context, there is a recent interest in research methods where artistic practices set a larger part of the managerial guidelines, i. e. where the artist ...
    • El museo como espacio de transformación y de cambio histórico. La construcción de imágenes recíprocas del curador y los visitantes 

      Bialogorski, Mirta (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] La finalidad de este trabajo es abordar, a partir de un caso concreto —la historia del Museo José Hernández de la ciudad de Buenos Aires (Argentina)—, el cambio en la construcción de la imagen de los visitantes ...
    • Musical hybridisation: cultural interaction in models of mixtures 

      Shpinitskaya, Julia (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The multicultural situation serves as natural accelerator, programming and stimulating production of cultural hybrids in different realms. My general project is theory of multicultural texts based on an ...
    • El nacimiento antropomórfico de un objeto: el móvil. España (1993) 

      Pellicer García, Lidia (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Mi comunicación supone una reflexión empírica sobre el alumbramiento antropomórfico del objeto «móvil» en España; alumbramiento revestido de unas estrategias cinematográficas trágicas que bautizan e instalan al ...
    • Narrative Communication. A Peircean Approach 

      Lee, Yunhee (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] This paper examines how narrative can function as medium of communication. There are various approaches to the study of narrative. Recent approaches have become more concerned with cognition and context than ...
    • Natural language and the genetic code: from the semiotic analogy to biolinguistics 

      Bel Enguix, Gemma; Jiménez López, M. Dolores (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] With the discovery of the DNA structure (Watson and Crick, 1953), the idea of DNA as a linguistic code arose (Monod, 1970). Many researchers have considered DNA as a language, pointing out the semiotic parallelism ...
    • Necro-Semiotics 

      Gueorguiev, Borislaw (Universidade da Coruña, 2012)
      My presentation deals with announcements of death and funerals distributed all over Bulgarian locations. For instance, they are situated on trees, lampposts, doors, kiosks or benches and foreigners often ask why there are ...
    • Nuevas conceptualizaciones en el campo del diseño gráfico: la precarización de sí como práctica relacional 

      Siganevich, Paula Graciela (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Esta investigación surge con el propósito de indagar respecto de la construcción del conocimiento proyectual, particularmente en el campo del Diseño Gráfico, donde el contexto de producción mundializado marca ...
    • On the concept of mythopoetic thinking in the Semiotics of Tartu-Moscow School 

      Paulus, Ave; Niitra, Mari (Universidade da Coruña, 2012)
      The notion of myth has remarkable place in the analysis of culture of TM School. The present paper discusses mythopoetic modelling from the perspective of the cognitive, social and historical aspects, regarding culture and ...
    • Los openings de las series televisivas dramáticas norteamericanas contemporáneas como partículas narrativas con estratégicos compornentes semióticos 

      Bort Gual, Iván (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Ante el incesante vaciado de espectadores de las salas de cine en un convulso contexto sociológico global de profundas mutaciones en el terreno del audiovisual contemporáneo, son muchas las voces que hablan de ...
    • Oralité et sémiotique 

      Ikor, Tristan (Universidade da Coruña, 2012)
      [Résumé] L’harmonie est une cacophonie à laquelle nous nous sommes habitués. Et ce que nous avons aujourd’hui dans les oreilles n’est plus contenu dans la partition: nous sommes capables d’imaginer davantage que ce que ...
    • Para una mirada histórica a la semiótica del error 

      Lopreto, Gladys María (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] El objeto de la ponencia es aportar a una mirada histórico-semiótica del ‘error’ y sus aplicaciones al lenguaje. Reconocemos que «la diversidad es la norma» (Martín Rojo 2003), referido al hecho concreto de la ...
    • Peirce's Semiotics and the Russian Formalism: points of convergence 

      Kiryushchenko, Vitaly (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] It is a prevailing opinion nowadays that Saussurean semiology and Peircean theory of signs are two major semiotic schools which, although they have certain theoretical and historical background in common, are ...
    • La percepciópn cultural de la experiencia migrante 

      Uribe, Ana B. (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Con los procesos de globalización económica, las relaciones laborales y las percepciones simbólicas de la cultura se construyen cada vez más a partir de los procesos migratorios. Es el caso de los trabajadores ...
    • Performing Culture and Breaking Rules 

      Lehto, Otto (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] How is it possible to perform more than is required? And yet, isn’t that precisely what is required, in order for an interlocking society of human beings to function, develop and evolve? If human beings only did ...