Now showing items 1-20 of 212

    • Des imaginaires urbains aux imaginaires culturels. La semiotisation de la ville a travers les graffittis en Colombie 

      Botero, Nataly (Universidade da Coruña, 2012)
      [Résumé] Cette note présente les résultats d’une étude visant à dégager les imaginaires culturels véhiculés à travers d’un corpus de graffitis, recueilli en 2006 à Bogota, Colombie. Les six images analysées mettent en ...
    • Actividad / Ámbito / Ceguera 

      García, Carla Beatriz (Universidade da Coruña, 2012)
      Este trabajo propone poner en relación, los lenguajes con los que se da cuenta, de los tres conceptos fundamentales que concurren, a mi parecer, en los cambios producidos, o sea, en la historia de la educación de los ciegos ...
    • Un lenguaje único y semióticas diferentes en la materialidad de los signos lingüístricos 

      Riestra, Dora (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] La actividad del lenguajear en su carácter lingüístico nos coloca entre la determinación y la indeterminación que nos lleva a considerar la cuestión del cambio y el movimiento de los signos como entidades materiales. ...
    • Beckett and Carroll. A violantly denial of personal identity 

      Dontcheva, Antoaneta (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The intention to make parallels between L. Carroll and S.Beckett and proposes an intertextual approach to show how much Caroll`s work can be interpreted as a foreshadowing of postmodern discourse in modern drama ...
    • Comparative Cultural Studies. Multimodality and Intercultural Mediation 

      López-Varela Azcárate, Asunción (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] In this paper we present our current research that draws attention to the material vehicles of language, focusing on the multimodal forms that are becoming common place in Computer Mediated Communication. We ...
    • Cultura popular y melodrama 

      Uribe Viveros, Margarita María (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Dos líneas temáticas animan este texto: por un lado, las relaciones de la cultura popular con el melodrama y por el otro, la construcción de personajes en el paso de la novela al cine. Ambas convergen en mi mirada ...
    • Cultural dialogue and the pushing of the boundaries 

      Srbinovska, Slavica (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The main subject of the research looks at the problems of intercultural dialogue. The most important aspect of this dialogue is the «reading of the Other» through his ethnical, sexual or simply human position, ...
    • The multi-modal Matrix: Common Semiotic Principles in the Seven Modes of Narrative Film 

      Ungoed Hughes, Angela; Riley, Howard (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] From this brief introduction to the Multi-modal Matrix, it is hoped that the potential richness, depth and complexity of compositional choices available to the film-maker has been communicated. Understanding how ...
    • Legitimating and naturalizating binary oppositions in european-centric system: east and telling fortune by coffee grounds 

      Akter, Tutku (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] System that living in is mostly constructed through binary oppositions which based on European centric knowledge. Within this system the East, which refers to the Islamic world, despite of resisting to be placed ...
    • Hesitation: Thooughts, Pauses, Gestures and Speech 

      Sukhova, Natalya V. (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The paper deals with the phenonemon of pauses hesitation and their different aspects. People hesitate in speech due to several reasons which are not always obvious, so there is an insight into the speech production ...
    • El filme de arte y la narración 

      Prada Oropeza, Renato (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Desde las primeras proyecciones de los resultados del portentoso invento de los hermanos Lumière (1895), se vislumbran las dos direcciones que tomará el discurso fílmico: el reproducir simplemente una «realidad» ...
    • Tensiones del melodrama doméstico en el cine bajo el franquismo 

      Guillamón Carrasco, Silvia (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] En un texto ya clásico en el ámbito de la semiótica ‘The Textual Space: On the Notion of Text’ (1984), Jenaro Talens y Juan Miguel Company teorizaban acerca de las consecuencias de la irrupción de la figura del ...
    • La difícil emergencia del sujeto inmigrante en el documental español reciente 

      Marín Escudero, Pablo (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] Se intenta mostrar la dificultad de la emergencia del inmigrante como sujeto en el cine documental español actual a través del ejemplo del filme Querida Bamako (Omer Oké y Txarli Llorente, 2007) con el apoyo de ...
    • The Interplay of the Visual and the Verbal in Visual Poems 

      Mizuno, Makiko (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The Interplay of the Visual and the Verbal in Visual Poems. Makiko Mizuno The relationship between visual information and verbal information has been an important issue in semiotic study since Roland Barthes ...
    • El horror cósmico en la trilogía de Alien 

      Meritano Corrales, Edgar (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] El presente trabajo representa el capítulo 1 de la tesis de maestría «El Horror Cósmico en la trilogía de Alien». Contempla en el primer la diferencia entre horror natural y arte horror, posteriormente discurre ...
    • Filmic communication on controlling film culture. The presentation of movie cersorship within a movie 

      Withalm, Gloria (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] A constitutive part of both communication and culture is the possibility to act in a free and unrestricted way, without being censored. Censorship, the act of censoring a text — be it a literary text, a newspaper ...
    • Voces narrativas en la información audiovisual: el Telediario como espectáculo 

      Gómez Tarín, Francisaco Javier (Universidade da Coruña, 2012)
      [Resumen] En un momento en que parece evidente que la espectacularización salpica todas las propuestas audiovisuales que nos son planteadas a través de los medios de comunicación, y más específicamente por la televisión, ...
    • Theatrical performance in a semiotic perspective 

      Aleksandrov, Ivaylo (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] Every thèatralitè developed an open system of transformation/transmutation or that transmutation of something in something other (in Bogatyrev 1971: 31 — transformation in different form) which systematized the ...
    • Holofractal music in scene: experiments on performing arts under a semiotic transduction dialogue 

      Prates, Eufrasio (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] The present text reports a research which deals with some of the semiotic possibilities of integrating music, dance, theatre, technology, physics, cognition, philosophy and oriental mysticism to dialogue in the ...
    • ¿Es posible estudiar semióticámente una práctica a través del registro videado de la misma? 

      Cordella, Patricia (Universidade da Coruña, 2012)
      [Abstract] Using video to describe/explain the human conduct is an act of meaning production. Therefore, the semiotic analysis of human behaviors through videos implies taking into account the epistemological premises that ...