Listar GI-EIRA - Artigos por data de publicación
Mostrando ítems 1-20 de 30
-
La música en el entorno social del alumnado de Grado en Educación Primaria
(Universidade da Coruña, 2017-12-15)[Resumen] El conocimiento musical del profesorado en formación se ha configurado a partir de diversas circunstancias que han intervenido en su desarrollo personal e intelectual. El paso por los diferentes niveles educativos ... -
Cómo generan y gestionan contenidos los estudiantes de educación de Costa Rica: una contribución al estudio de su entorno personal de aprendizaje
(2019)[Resumen] Descentralizar el aprendizaje de la institución formadora para que el estudiantado sea protagonista de su propio proceso es una acepción pedagógica vinculada a los Entornos Personales de Aprendizaje (PLE). El ... -
Familia y redes sociales: un binomio controvertido
(2019)[Abstract] Social networks have great importance in the lives of adolescents and the involvement of their families is essential to take full advantage of the possibilities offered and stop the dangers that may arise. This ... -
Key components of learning ecologies : a Delphi assessment
(British Educational Research Association (BERA), 2019-05-15)[Abstract] The educational landscape has changed in recent years, requiring reflection about new pedagogical methods and theories. There are three important perspectives as drivers of pedagogical reflection: lifelong and ... -
Interaction in Computer Supported Collaborative Learning: An Analysis of the Implementation Phase
(2020)[Abstract] There is extensive research on interaction frameworks in distance education and studies in Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) have also focused on establishing interaction models. There is still ... -
Learning Ecologies in the Digital Era: Challenges for Higher Education
(2020)[Abstract] The immersion of society in the digital age has decisively influenced people’s ways of behaving, in the field of work, economy, entertainment and teaching. Higher education is undergoing a great transformation ... -
Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario
(2020)[Resumen] En este estudio se analiza en qué medida el profesorado universitario utiliza los recursos tecnológicos que configuran sus Ecologías de Aprendizaje para propiciar su desarrollo profesional como docentes. El interés ... -
Entornos personales de aprendizaje: un estudio comparativo entre profesores costarricenses en formación y en ejercicio
(2020)[Resumen] Esta investigación analiza comparativamente la frecuencia de uso de diversas herramientas TIC que 381 estudiantes de las carreras de Educación y 218 profesores costarricenses incorporan en sus Entornos Personales ... -
Entre lo formal y lo no formal: un análisis desde la formación permanente del profesorado
(2020)[Resumen] Una de las características más relevantes de la sociedad actual es que el aprendizaje no se desarrolla de forma lineal ni en espacios concretos, por lo que no se puede limitar a los parámetros de la modalidad ... -
Use of blogs for prospective early childhood teachers
(UNED, 2020)[Abstract] This study examines those factors which affect the possibility of using blogs as a tool for continued learning by future infant-school teachers. 222 students participated (3 cohorts spread over 13 class groups) ... -
Digital Tools and Personal Learning Environments: An Analysis in Higher Education
(2020)[Abstract] The effective use of Information and Communications Technology (ICT) and the discussion surrounding its educational contributions in formal settings are key elements in the analysis of personal learning environments ... -
Percepciones del alumnado de grado en educación primaria sobre la formación musical adquirida antes de sus estudios universitarios
(2020)[Resumen] La educación musical constituye un componente imprescindible de la formación integral que debe proporcionarse a la ciudadanía, y para ello es necesario que los docentes tengan la necesaria preparación que les ... -
Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario
(Grupo Comunicar, 2020-01-01)[Resumen] En este estudio se analiza en qué medida el profesorado universitario utiliza los recursos tecnológicos que configuran sus Ecologías de Aprendizaje para propiciar su desarrollo profesional como docentes. El interés ... -
Teacher training and learning to teach: an analysis of tasks in the practicum
(Routledge, 2020-04-01)[Abstract] The practicum is an essential component of teacher training plans and a key element the process of learning to teach. Various documents, guides and protocols have defined the aims of this training phase and the ... -
School Engagement, Academic Achievement, and Self-Regulated Learning
(2021)[Abstract] School engagement occupies a place of reference in recent educational psychology research owing to its potential to address poor school results and school dropout rates. However, there is a need for a unifying ... -
Validation of the Activities’ Scale in Higher Education Students’ Personal Learning Environments
(2021)[Abstract] Background: Personal learning environments are the networks of tools, activities, and connections that each person uses for their learning. Although there have been increasing numbers of studies, measurement ... -
Hábitos de uso de las redes sociales en la adolescencia: desafíos educativos
(2021)[Resumen] Esta investigación analiza los hábitos de uso de las redes sociales por parte del alumnado de cuarto curso de Educación Secundaria (14 a 16 años) con el propósito de vislumbrar las acciones educativas que conviene ... -
Musical expression in the training of future primary education teachers in Galicia
(Sage, 2021)[Abstract] In this article, we present the results of a study about the perceptions of students studying for a degree in primary education about their music-teaching knowledge and their training needs in that area. The ... -
Obstáculos en el desarrollo de las ecologías de aprendizaje: un desafío a la formación expandida en los escenarios de pandemia
(Universidad de Granada. Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, 2021)[Resumen] El estudio presente, que parte de una investigación realizada a través del método Delphi, quiere poner de relieve los diferentes tipos de barreras que han de tenerse en cuenta para la planificación y el desarrollo ... -
Factors Influencing Students’ Perceived Impact of Learning and Satisfaction in Computer Supported Collaborative Learning
(2021)[Abstract] The analysis of the processes and elements articulating effective Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) constitutes a focal research stream in education. Following these streams, satisfaction and ...