Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Saúde
  • Investigación (FCS)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Facultade de Ciencias da Saúde
  • Investigación (FCS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis cualitativo de la opinión de una muestra de profesorado de Educación Infantil sobre la clase de psicomotricidad

Thumbnail
View/Open
Arufe_Giraldez_Victor_2023_Analisis cualitativo de la opinión de una muestra de profesorado de Educación Infantil.pdf (992.7Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37411
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Collections
  • Investigación (FCS) [1293]
Metadata
Show full item record
Title
Análisis cualitativo de la opinión de una muestra de profesorado de Educación Infantil sobre la clase de psicomotricidad
Alternative Title(s)
Qualitative analysis of the opinion of a sample of Early Childhood Education teachers on the psychomotricity class
Author(s)
Arufe-Giráldez, Víctor
Viña-Gesto, Jéssica
Ramos-Álvarez, Oliver
Date
2023
Citation
Arufe Giráldez, V., Viña Gesto, J., & Ramos Álvarez, O. (2023). Análisis cualitativo de la opinión de una muestra de profesorado de Educación Infantil sobre la clase de psicomotricidad. Educa: revista internacional para la calidad educativa, 3(2), 116-145. https://doi.org/10.55040/EDUCA.V3I2.67
Abstract
[Resumen]: El desarrollo de la competencia motriz en la primera infancia y el trabajo de psicomotricidad se ha convertido en el eje principal del desarrollo humano. Este estudio tiene como principal objetivo conocer la opinión del profesorado que imparte la sesión de psicomotricidad en centros educativos de Educación Infantil. Se indaga sobre qué entienden por psicomotricidad, cómo perciben la competencia motriz de los niños y cómo gestionan la clase de psicomotricidad. Para ello se ha realizado una entrevista semiestructurada a un total de 9 docentes de Educación Infantil de diferentes centros educativos distribuidos por España. Los resultados indican que los maestros y maestras relacionan la psicomotricidad con el movimiento corporal y la mente. A su vez, en la puesta en práctica de sus sesiones le dan prioridad al trabajo de ciertos componentes de la psicomotricidad (esquema corporal, estructuración espacial y aprendizaje globalizado) frente a otros (equilibrio, control postural o lateralidad). Hay que comentar que ante cualquier conflicto surgido entre el alumnado la mayoría opta por establecer un puente de mediación. Con relación a la competencia motriz de los niños percibida por los docentes, estos afirman que ha empeorado con el paso de los años y que el juego en la calle ha desaparecido. Se concluye la necesidad de aumentar el número de horas de psicomotricidad en los centros educativos, tanto a nivel escolar como extraescolar y la formación específica sobre este ámbito en el profesorado que la imparte a fin de mejorar la competencia motriz de los niños y niñas.
 
[Abstract]: The development of motor skills in early childhood and psychomotor work has become the main axis of human development. The main objective of this study is to know the opinion of the teachers who teach the psychomotricity session in Early Childhood Education centers. It inquires about what they understand by psychomotricity, how they perceive the motor competence of children and how they manage the psychomotricity class. For this, a semistructured interview has been carried out with a total of 9 Early Childhood Education teachers from different educational centers throughout Spain. The results indicate that teachers relate psychomotricity with body movement and mind. At the same time, in the implementation of their sessions they give priority to the work of certain components of psychomotor skills (body schema, spatial structuring and globalized learning) over others (balance, postural control or laterality). It should be noted that in the face of any conflict that arises among the students, the majority chooses to establish a bridge of mediation. Regarding the motor skills of children perceived by teachers, they state that it has worsened over the years and that playing in the street has disappeared. The need to increase the number of hours of psychomotricity in educational centers is concluded, both at school and extracurricular level and the specific training on this field in the teachers that impart it in order to improve the motor competence of boys and girls.
 
Keywords
Psicomotricidad
Educación Infantil
Profesorado
Juego motor
Habilidades motrices
Psychomotricity
Early childhood education
Faculty
Motor play
Motor skills
 
Editor version
https://doi.org/10.55040/EDUCA.V3I2.67
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
ISSN
2792-7660

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback