Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Xornadas de Innovación Docente
  • Xornadas de Innovación Docente (4ª. 2020. A Coruña)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Xornadas de Innovación Docente
  • Xornadas de Innovación Docente (4ª. 2020. A Coruña)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El desempeño docente como condición para evitar el plagio académico

Thumbnail
View/Open
CUT_2020_31.pdf (229.8Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/26027
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • Xornadas de Innovación Docente (4ª. 2020. A Coruña) [33]
Metadata
Show full item record
Title
El desempeño docente como condición para evitar el plagio académico
Author(s)
Muñoz-Cantero, Jesús-Miguel
Espiñeira-Bellón, Eva-María
Date
2020
Citation
Muñoz-Cantero, Jesús-Miguel; Espiñeira-Bellón, Eva-María (2020): El desempeño docente como condición para evitar el plagio académico. En De la Torre Fernández, E. (ed.) (2020). Contextos universitarios transformadores: Boas prácticas no marco dos GID. IV Xornadas de Innovación Docente. Cufie. Universidade da Coruña. A Coruña (pág. 421-434)
Abstract
[Resumen] El proceso de enseñanza-aprendizaje universitario se produce cuando el profesorado enseña a aprender al estudiantado, de tal manera que el resultado de dichas actividades dé lugar a documentos en los que no se vulnere la honestidad/integridad académica. No obstante, el plagio académico es una de las prácticas deshonestas más extendidas. En esta comunicación se describen y analizan cualitativa y cuantitativamente las causas a las que el alumnado atribuye el plagio académico en función del comportamiento docente. Se cuenta con la participación de 1699 estudiantes de grado y 286 de alumnos de máster de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas de la Universidade da Coruña a quienes se le ha administrado el Cuestionario de Atribuciones para la Detección de Coincidencias en Trabajos Académicos (CUDECO). Los resultados muestran que la baja coordinación entre docentes para evitar la saturación de trabajos y el inadecuado seguimiento, son los factores más relevantes que el alumnado señala como condiciones desfavorables por parte de los/las docentes, asociadas a la comisión de plagio. Como conclusión, con la información obtenida se facilitan estrategias de prevención para mejorar el proceso de enseñanza-aprendizaje universitario, la propia organización y el desempeño docente.
 
[Abstract] The university teaching-learning process occurs when teachers teach students to learn, so that the result of these activities results in documents in which academic honesty / integrity is not violated. However, academic plagiarism is one of the most widespread dishonest practices. In this communication, the causes to which students attribute academic plagiarism based on teaching behavior are described and analyzed qualitatively and quantitatively. It has the participation of 1699 undergraduate students and 286 master students of the branch of Social and Legal Sciences of the University of Coruña who have been administered the Questionnaire of Attributions for the Detection of Coincidences in Academic Works (CUDECO). The results show that the low coordination between teachers to avoid job saturation and inadequate follow-up are the most relevant factors that students indicate as unfavorable conditions for teachers, associated with the plagiarism commission. In conclusion, with the information obtained, prevention strategies are provided to improve the university teaching-learning process, the organization itself and the teaching performance.
 
Keywords
Plagio
Ética
Educación superior
Profesorado universitario
Ciencias sociales y jurídicas
Plagiarism
Ethic
Higher education
University teaching staff
Social and legal sciencies
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497756.421
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback