Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • XXXIX Jornadas de Automática
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Jornadas de Automática
  • XXXIX Jornadas de Automática
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Validación de una estrategia para la estimación del riesgo en intersecciones con vehículos conectados

Thumbnail
View/Open
2018_Villagra_Jorge_estimacion-riesgo-necesidades-intersecciones-vehiculos-conectados.pdf (1.287Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/24931
Atribución-NoComercial 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 3.0 España
Collections
  • XXXIX Jornadas de Automática [147]
Metadata
Show full item record
Title
Validación de una estrategia para la estimación del riesgo en intersecciones con vehículos conectados
Alternative Title(s)
Validation of a strategy for risk estimation at intersections with connected vehicles
Author(s)
Villagra, Jorge
Perarnau, Manuel
Godoy, Jorge
Artuñedo, Antonio
Date
2018
Citation
Villagra, J., Perarnau, M., Godoy, J., Artuñedo, A. Validación de una estrategia para la estimación del riesgo en intersecciones con vehículos conectados. En Actas de las XXXIX Jornadas de Automática, Badajoz, 5-7 de Septiembre de 2018 (pp.202-209). DOI capítulo: https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497565.0202 DOI libro: https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497565
Versions
http://hdl.handle.net/10662/8228
Abstract
[Resumen] Para hacer posible el despliegue masivo de vehículos automatizados en entornos urbanos es capital avanzar en la toma de decisiones seguras. En particular, es necesario mejorar la capacidad de inferir las intenciones de los diferentes agentes y el riesgo que implican en las escenas complejas de conducción, mejorando así la seguridad y predictibilidad de los sistemas de ayuda a la conducción y de conducción automatizada. El presente trabajo muestra la implementación y validación en simulación de una solución novedosa para estimar el riesgo de conducción utilizando un modelo de espacio y estados en el contexto de las intersecciones. La estrategia utilizada modela la escena de conducción como una red dinámica Bayesiana e infiere intenciones y expectativas de los agentes involucrados a través de un filtro de partículas. Los resultados son muy prometedores tanto en tasa de acierto como en horizonte de predicción en los entornos para los que ha sido probado: intersecciones en Y, en T y en X.
 
[Abstract] To make possible the massive deployment of automated vehicles in urban environments, it is essential to move forward in making safe decisions. In particular, it is necessary to improve the ability to infer the intentions of the different agents and the risk involved in complex driving scenes, thus improving the safety and predictability of automated driving and driving assistance systems. The present work shows the implementation and validation in simulation of a novel solution to estimate the risk of driving using a model of space and states in the context of intersections. The strategy used models the driving scene as a dynamic Bayesian network and infers intentions and expectations of the agents involved through a particle filter. The results are very promising in both the success rate and the prediction horizon in the environments for which it has been tested: Y, T and X intersections.
 
Keywords
Evaluación de riesgos
Vehículos inteligentes
Red Bayesiana dinámica
Filtro de partículas
Risk assessment
Intelligent vehicles
Dynamic Bayesian network
Particle filters
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497565.0202
Rights
Atribución-NoComercial 3.0 España
ISBN
978-84-09-04460-3 (UEX)
 
978-84-9749-756-5 (UDC electrónico)
 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback