Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Xornadas de Innovación Docente
  • Xornadas de Innovación Docente (3ª. 2019. A Coruña)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Congresos e cursos UDC
  • Xornadas de Innovación Docente
  • Xornadas de Innovación Docente (3ª. 2019. A Coruña)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aplicación del modelo de clase al revés a la enseñanza de ingeniería hidráulica

Thumbnail
View/Open
CUT_2019_09.pdf (1.527Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/22428
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España
Collections
  • Xornadas de Innovación Docente (3ª. 2019. A Coruña) [54]
Metadata
Show full item record
Title
Aplicación del modelo de clase al revés a la enseñanza de ingeniería hidráulica
Author(s)
Bermúdez, María
Puertas, Jerónimo
Sánchez-Tembleque, Félix
Cea, Luis
Date
2019
Citation
Bermúdez Pita, M.; Puertas Agudo, J.; Sánchez-Tembleque Díaz-Pache, F.; Cea Gómez, L.(2019): Aplicación del modelo de clase al revés a la enseñanza de ingeniería hidráulica. En De la Torre Fernández, E. (ed.) (2019). Contextos universitarios transformadores: construíndo espazos de aprendizaxe. III Xornadas de Innovación Docente. Cufie. Universidade da Coruña. A Coruña (pág. 117-130). DOI: https://doi.org/10.17979/spudc.9788497497121.117
Abstract
[Resumen] En este trabajo se describe la nueva estrategia de enseñanza-aprendizaje que ha sido aplicada a la asignatura de Hidráulica e Hidrología I del Grado en Tecnología de la Ingeniería Civil de la Universidad de A Coruña, que está basada en el modelo de clase al revés. Los contenidos teóricos troncales que se exponían usualmente mediante clases magistrales, son trabajados de manera independiente por los estudiantes a partir los materiales digitales facilitados por los docentes. Las sesiones presenciales se reservan para trabajar los contenidos con más profundidad, en base a prácticas de laboratorio y problemas, con el apoyo de los compañeros y profesores. A partir de estos recursos, los estudiantes preparan una serie de materiales propios, organizados en grupos, y realizan una puesta en común con el resto de alumnos, que busca consolidar el aprendizaje y desarrollar competencias asociadas al trabajo colaborativo. Los primeros resultados de esta experiencia muestran un incremento en la motivación del alumnado y un enriquecimiento de la interacción entre docentes y alumnos.
 
[Abstract] This paper describes the new teaching-learning strategy that has been applied to the Hydraulics and Hydrology I course of the Civil Engineering Technology Degree at the University of A Coruña, which is based on the flipped classroom model. Traditional in-class lectures are replaced by self-directed study before-class, relying on online materials provided by the teachers. Classroom time is dedicated to deeper learning activities, including laboratory and problem-solving sessions, with the support of the teacher and their peers. With these resources, the students organized in groups make their own materials, which they later share and discuss with the rest of the students, aiming to consolidate their learning and develop competences associated with collaborative work. The first results of this experience show an increase in student motivation and an improvement of the teacher-student interactions.
 
Keywords
Clase al revés
Enseñanza en ingeniería
Aprendizaje activo
Flipped classroom
Education in engineering
Active learning
 
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 España

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback