Listar GI-GIPED - Artigos por título
Mostrando ítems 24-43 de 68
-
Effects of a homework implementation method (MITCA) on self-regulation of learning
(Springer, 2024-02-16)[Abstract] The MITCA method (Homework Implementation Method) was developed with the purpose of turning homework into an educational resource capable of improving students’ self-regulated learning and school engagement. In ... -
Estrategias autoprotectoras y autoestima en una muestra de estudiantes universitarios
(Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores, 2019)[Resumen] La alta exigencia académica que caracteriza a la etapa universitaria aboca a algunos estudiantes a priorizar la protección de sus propias creencias de valía personal ante la amenaza de un bajo rendimiento. Con ... -
Estrategias de self-handicapping y pesimismo defensivo: análisis de su prevalencia en entornos universitarios y diferencias de género
(2022)[Resumen] Para algunos estudiantes, un bajo rendimiento es sinónimo de baja competencia personal. En aras de proteger sus propios sentimientos de valía, estos estudiantes se implican propositivamente en la adopción de ... -
Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios de ciencias de la salud
(Elsevier, 2010-04-24)[Resumen] El propósito de esta investigación es identificar qué situaciones del contexto académico son percibidas como generadoras de estrés en una muestra de estudiantes de ciencias de la salud y en qué medida lo hacen. ... -
Eudaimonic well-being and coping with stress in university students : the mediating/moderating role of self-efficacy
(MDPI, 2018-12-25)[Abstract] The importance of personal psychological resources in preventing academic stress has enjoyed little attention to date, despite the high rates of stress that exist among university students. This article analyzes ... -
Flexibilidad en el afrontamiento del estrés y fortalezas personales en estudiantes universitarios
(2021)[Resumen] Las altas y heterogéneas demandas que ha de afrontar el estudiantado universitario en su día a día han acrecentado en los últimos años el interés de la investigación por el estudio de la flexibilidad en el ... -
Gender Differences in Mathematics Motivation: Differential Effects on Performance in Primary Education
(2020)[Abstract] In addition to attempting to verify gender differences, this study aims to examine the explanatory potential of boys’ and girls’ attitudes toward mathematics on their performance. The sample comprised 897 students ... -
La gestión cultural en la era digital : [reseña del libro]
(Ediciones Complutenses, 2023-04-14) -
Implicación en los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de bachillerato
(Sociedad Española de Pedagogía, 2021-04-13)[Resumen] INTRODUCCIÓN. Los deberes escolares han demostrado tener un impacto significativo en el rendimiento académico de los estudiantes desde los últimos cursos de educación primaria hasta el final de la educación ... -
Individual precursors of student homework behavioral engagement: The role of intrinsic motivation, perceived homework utility and homework attitude
(Frontiers Media, 2019-04)[Abstract] Currently, the concept of engagement is crucial in the field of learning and school achievement. It is a multidimensional concept (e.g., behavioral, emotional, and cognitive dimensions) that has been widely ... -
Intrinsic motivation and perceived utility as predictors of student homework engagement
(Universidad de País Vasco, 2020-06-18)[Abstract] The value assigned to, including the utility value, is behind the students’ choices and their degree of engagement, effort and persistence with learning activities and, finally, explains academic achievement. ... -
Motivational profiles in high school students : differences in behavioural and emotional homework engagement and academic achievement
(International Union of Psychological Science, 2016-12-12)[Abstract] This work examined whether combinations of academic and non-academic goals generated different motivational profiles in high school students. Besides, differences in homework behavioural engagement (i.e. amount ... -
Motivational profiles in university students. Its relationship with self-handicapping and defensive pessimism strategies
(Elsevier, 2017-05)[Abstract] This article has two objectives: (a) to identify multi-goal profiles differentiated in terms of the use of self-handicapping (behavioral and claimed) and defensive pessimism and (b) to analyze the relevance of ... -
Niveles de autocompasión y afrontamiento de demandas cotidianas en estudiantes de Educación Primaria
(Asociación Universitaria de Educación y Psicología (ASUNIVEP), 2022)[Resumen] Ineludiblemente, en su día a día el estudiantado de Educación Primaria ha de hacer frente a múltiples y heterogéneas demandas académicas y extraacadémicas. Estas demandas cotidianas constituyen una potencial ... -
Niveles de rendimiento académico e implicación en los deberes escolares en estudiantes españoles de Educación Secundaria
(Universidad Autónoma de Chile, 2018-03-26)[Resumen] Los deberes escolares son una de las actividades educativas que mayores controversias ha generado en los últimos tiempos en diferentes sectores educativos. El objetivo de este trabajo es averiguar si hay diferencias ... -
Perceived Competence and Intrinsic Motivation in Mathematics: Exploring Latent Profiles
(2021)[Abstract] This study aims to use a person-centred approach to identify possible student motivational profiles in mathematics. These profiles are made up of various combinations of two motivational variables: perceived ... -
Perceived parental involvement and student engagement with homework in secondary school: The mediating role of self-handicapping
(Springer, 2021-04-30)[Abstract] Research in the field of homework has confirmed the significant association between students’ perceptions of their parents’ involvement and their motivation and engagement with these tasks. In this study we ... -
Perceived Stress and Indicators of Burnout in Teachers at Portuguese Higher Education Institutions (HEI)
(2020)[Abstract] The aim of this study was to examine the phenomena of burnout and perceived stress in teachers at Higher Education Institutions, as this professional class is one of the most affected by high levels of stress. ... -
Percepción de la implicación parental en los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria
(UNIR-La Universidad en Internet, 2016-09)[Resumen] El fin principal de este trabajo es comprobar las relaciones existentes entre los distintos niveles de rendimiento académico del alumnado de Secundaria y sus percepciones de la implicación parental; así como ... -
Perfiles docentes basados en su sintomatología de burnout: diferencias entre etapas educativas y relación con el funcionamiento psicológico adaptativo
(Universidad del País Vasco, 2022-08-12)[Resumen] Bajo la premisa de que el burnout constituye un fenómeno heterogéneo en la experimentación de sus síntomas, en los últimos años, un número creciente de trabajos se ha orientado hacia la identificación de perfiles ...