• Teacher training and learning to teach: an analysis of tasks in the practicum 

      Fuentes Abeledo, Eduardo José; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César; Veiga Río, Emilio J. (Routledge, 2020-04-01)
      [Abstract] The practicum is an essential component of teacher training plans and a key element the process of learning to teach. Various documents, guides and protocols have defined the aims of this training phase and the ...
    • El test de competencia digital docente (Test CDD) ¿Está formado el profesorado en competencias digitales? 

      González-Sanmamed, Mercedes; Losada Puente, Luisa; Rebollo-Quintela, Nuria; Rodríguez Machado, Eduardo (Asociación Nacional de Psicología Evolutiva y Educativa de la Infancia, Adolescencia y Mayores, 2022-07-16)
      [Resumen] La Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación establece en su preámbulo que las Tecnologías de la Información y la Comunicación serán ...
    • Use of blogs for prospective early childhood teachers 

      Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes; Fuentes Abeledo, Eduardo José (UNED, 2020)
      [Abstract] This study examines those factors which affect the possibility of using blogs as a tool for continued learning by future infant-school teachers. 222 students participated (3 cohorts spread over 13 class groups) ...
    • Uso de los dispositivos móviles en la infancia: oportunidades y peligros 

      González-Sanmamed, Mercedes; Losada-Puente, Luisa; Rebollo-Quintela, Nuria; Rodríguez-Machado, Eduardo (UCO Press, 2023-11-30)
      [Resumen] El análisis de los efectos del uso de dispositivos tecnológicos en la infancia suscita especial interés científico y social. La responsabilidad otorgada a las familias en la educación digital de la infancia hace ...
    • Usos y abusos de las redes sociales por estudiantado español de educación secundaria 

      Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel; Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes (Universidad Nacional (Costa Rica), 2022-09)
      [Resumen] Objetivo. Este artículo centra su foco de atención en las percepciones que manifiestan adolescentes respecto al empleo de las redes sociales. Concretamente, su objetivo principal es determinar qué ...
    • Validation of the Activities’ Scale in Higher Education Students’ Personal Learning Environments 

      García-Martínez, José Antonio; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César (2021)
      [Abstract] Background: Personal learning environments are the networks of tools, activities, and connections that each person uses for their learning. Although there have been increasing numbers of studies, measurement ...