Browsing World Congress of the International Association for Semiotic Studies (IASS/AIS) by Issue Date
Now showing items 1-20 of 212
-
Conan the transmedial. Identity and metamorphoses in a transmedial character
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] The goal of our work is to investigate, from a sociosemiotic point of view, the status of character (and serial carachter in particular) in transmedial storytelling and the persistence of his identity through ... -
¡Gracias por este sueño!". Un análisis semio-narrativo de los Realities de transformación
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] La telerrealidad, tanto por su amplia presencia en las parrillas televisivas de todo el mundo como por su impacto social, se ha convertido en uno de los principales géneros televisivos de los últimos años. Esta ... -
Intertextualidad en The Simpsons. Transgresión y ruptura formal
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] Góngora usó la octava real, estrofa reservada para largos poemas épicos, para poemas satíricos. Hoy Matt Groening usa el texto fílmico animado para un público adulto y elaborar una ácida crítica al modelo de vida, ... -
Arthur's Bentley obstinate philosophy
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] In the first half of the 20th century, Arthur Bentley was a relatively well-known philosopher of the social sciences, who is today mostly remembered by his collaboration with John Dewey on their book, Knowing ... -
Rabeno de Emilia Pardo Bazán: mito y reflexión didáctica sobre la violencia sexual
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] Dentro de la cuentística de Emilia Pardo Bazán se encuentran una serie de relatos cuya temática gira en torno al tema de la violencia ejercida contra las mujeres. En este corpus de relatos podemos situar el relato ... -
Les deux seuils de la gestualité: l'attitude et le mouvement
(Universidade da Coruña, 2012)[Résumé] En matière de gestualité, on pourrait établir une gradation entre deux pôles : d’une part, le geste idéel qui s’efface comme tel, se résorbant dans la grâce, proche de l’écriture selon Valéry (L’âme et la danse, ... -
Hacia una semiomúsica del cine
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] El tema es la música en la construcción del sentido en el discurso cinematográfico. La intención es la de colaborar con la construcción de una semiótica de la música del cine; es decir, que esta labor pueda ser ... -
La terminología de la moda como elemento estructurador del significado semiótico de The Devil Wears Prada
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] Desde los comienzos de la cinematografía se ha establecido una colaboración constante entre cine y moda que ha permitido construir una réplica de la realidad en la ficción de la pantalla, con la que proporcionar ... -
Nuevas conceptualizaciones en el campo del diseño gráfico: la precarización de sí como práctica relacional
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] Esta investigación surge con el propósito de indagar respecto de la construcción del conocimiento proyectual, particularmente en el campo del Diseño Gráfico, donde el contexto de producción mundializado marca ... -
El diseñador gráfico y el usuario. Reflexiones de un doble rol
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] El objetivo de este texto es analizar las múltiples relaciones, efectos y consecuencias existentes entre el diseñador gráfico, el usuario y el entorno, en un ámbito local y global, y como es que este vínculo ... -
A 19th century Rhetoric of fashion
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] The present paper highlights a few aspects of the Romanian urban society fashion during thelong19th century. The Revolution of 1848 brought forth a new social paradigm, visible in changes at alllevels. Intricate ... -
The semiotic process of design as a creator of existences
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] This article aims to present, based on American Charles Sanders Peirce’s philosophy (1839-1914), how creation in Design integrates elements of possibility, quality and variety present in Firstness with the ... -
The Semiotics of nonverbal manifestation of emotions and its reflection in the Russian language and body language: convulsions of body and body parts
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] One of the problems linguists and semioticians are working on nowadays is the description of how emotions are conceptualized in the two sign codes: in the natural language and in the corresponding body language. ... -
La mémoire visuelle dans la semiotique musicale
(Universidade da Coruña, 2012)[Résumé] La présence de la musique en notre vie quotidienne pourrait nous faire croire qu’elle nous est disponible à tout moment, em tous lieux. Notre audition construit socialement et historiquement un libre exercice d’une ... -
Aspects dialogiques de la conception architecturale
(Universidade da Coruña, 2012)[Résumé] L’acte de conception architecturale est un acte communicationnel dont le graphisme et le verbal sont les modes privilégiés. L’objet architectural s’étaye de façon continue ou discontinue sur un "voir-agir-voir". ... -
Affordances as possible actions: elements for a semiotic approach
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] As far as semiotic theories are concerned, new digital texts and objects emphasize the need to refocus on the intimate connection between user and interface, considered as a space where deploying and manipulating ... -
The phenomenological road to Cognitive Semiotics
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] Like M. Jordan, who discovered in his old age that he had always been talking prose, I realized a few years ago that I have been doing cognitive semiotics my whole life. In my 1978 dissertation I argued for an ... -
Semiótica cognitiva y multimodalidad en la interacción pedagógica
(Universidade da Coruña, 2012)[Resumen] En el presente trabajo se pretende, en primer lugar, caracterizar la Semiótica Cognitiva como nueva disciplina dedicada al análisis del significado, que combina los desarrollos de la semántica y de la lingüística ... -
The cognitive process in advertising communication
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] Vertising is a kind of communication which proceeds between two sides in unequal positions. One side (the sender of the message) is tangible and evident while the other (the recipient) is a mass of different ... -
General Idea as the Mark of Habit in the C.S. Peirce's Work
(Universidade da Coruña, 2012)[Abstract] In the article How to Make Our Ideas Clear, published in 1878 by Popular Science Montly, Peirce presents his classical pragmatic maximum «Consider whatever effects, which could conceivably have practical ...