Ethnic identity construction in Chiapas: examining the role of higher intercultural education model

Ver/ abrir
Use este enlace para citar
http://hdl.handle.net/2183/8426Coleccións
Metadatos
Mostrar o rexistro completo do ítemTítulo
Ethnic identity construction in Chiapas: examining the role of higher intercultural education modelTítulo(s) alternativo(s)
La construcción de la identidad étnica en Chiapas: examinando el rol de un modelo de educación intercultural.Autor(es)
Data
2010Cita bibliográfica
Revista galego-portuguesa de psicoloxía e educación, 2010, 18/2: 147-159. ISSN: 1138-1663
Resumo
[Abstract] This study explored ethnic identity among 410 mestizo students who were attending one of three universities, which varied in their ethnic composition and their educative model. One of these universities was private and had mostly mestizo students such as the public one did. The third educative context, also public, had an intercultural model of education and the students were mixed among mestizo and indigenous. The Multigroup Ethnic Identity Measure (MEIM) was administered to high school students in order to compare their scores on ethnic identity and its components: affirmation, belonging or commitment and exploration. Principle components factor analysis with varimax rotation and tests of mean group differences are performed. The results showed significant differences between the studied groups. Scores on ethnic identity nd its components were significantly higher among mestizos group from University with intercultural model of education than mestizos from public and private universities of the same region. Implications of these findings for education are considered, as they are the strengths as well as the limitations of this research. [Resumen] Este estudio explora la identidad étnica en 410 estudiantes mestizos que asistían a una de tres universidades, que variaban en su com posición étnica y en su modelo educativo. Una de estas universidades era privada con una mayoría de estudiantes mestizos al igual que otra Universidad pública. El tercero contexto educativo era también público pero tenía un modelo educativo intercultural y los estudiantes eran mestizos e indígenas. Se administró el Cuestionario de Identidad Étnica Multigrupo (CIEM) a los estudiantes con el objetivo de comparar sus resultados en identidad étnica y sus componentes: afirmación e identificación y exploración. Se realizó un análisis factorial de componentes con rotación varimax y una prueba de comparación de medias. Los resultados mostraron diferencias estadísticamente significativas en los grupos estudiados. Los estudiantes mestizos de la Universidad con un modelo educativo intercultural puntuaron significativamente superior en identidad étnica y sus componentes en comparación con los estudiantes de la universidad privada y pública de la misma región. Se consideran las implicaciones educativas de estos resultados, así como las limitaciones y aportaciones de este estudio.
Palabras chave
Ethnic identity
Multigroup ethnic identity measure
Intercultural education model
Ecological theory
Identidad étnica
Escala de identidad étnica multigrupo
Modelo educativo intercultural
Teoría ecológica
Multigroup ethnic identity measure
Intercultural education model
Ecological theory
Identidad étnica
Escala de identidad étnica multigrupo
Modelo educativo intercultural
Teoría ecológica
ISSN
1138-1663