Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorYücel, Ali Serdar
dc.contributor.authorKuyuku, Mihalis
dc.contributor.authorBal, Fatih
dc.contributor.authorYaman, Çetin
dc.contributor.authorHergüner, Gülten
dc.contributor.authorKorkmaz, Murat
dc.date.accessioned2024-09-10T17:30:08Z
dc.date.available2024-09-10T17:30:08Z
dc.date.issued2024-09-01
dc.identifier.citationFor cite this article you must use this reference: Yücel, A. S.; Korkmaz, M.; Hergüner, G.; Yaman, Ç.; Bal, F.; Kuyucu, M. M. (2024). Determining the attitudes of university and high school students towards sports by structural equation modelling. Sportis Sci J, 10 (3), 502-529 https://doi.org/10.17979/sportis.2024.10.3.10705es_ES
dc.identifier.issn2386-8333
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/38962
dc.description.abstract[Abstract] Sport is considered as an important service sector with its protective features for personal and public health, and developed countries regard sport as an indispensable part of their social life. The main purpose of this study is to assess factors affecting views of high school and university students towards sports. Within the scope of the study, the sample of the study is composed of 8546 students chosen with random method throughout Turkey. 5-point Likert scale consisting of 19 questions was used in order to determine views of the participants towards sports within the framework of the research. For analysing data, frequency analysis, reliability analysis and explanatory factor analysis were used in order to determine attitudes of students towards sports while structural equation model analyses were used in order to determine the relationship among the said factors regarding views towards sports. According to significance values of test statistics, all measured questions were statistically found significant for social- psychological attitude factor and physical mental attitude factor. According to the result of the model, there is a same-oriented and statistically significant relationship between social- psychological attitudes of students and their physical-mental attitudes. According to this result, when the views of students tend to be positive socially-psychologically towards sports, their physical-mental attitudes also become positive in parallel with this change. In line with the acquired result, it is necessary to demonstrate positive effects of sports on individuals socially, psychologically, physically and mentally in order to enable students to become more inclined to sports.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] El deporte se considera un importante sector de servicios por sus características protectoras de la salud personal y pública, y los países desarrollados piensan que el deporte es una parte indispensable de su vida social. El objetivo principal de este estudio es evaluar los factores que influyen en la opinión de los estudiantes de secundaria y universitarios sobre el deporte. En el marco del estudio, la muestra del mismo se compone de 8546 estudiantes elegidos con método aleatorio en toda Turquía. Se utilizó una escala Likert de 5 puntos compuesta por 19 preguntas para determinar las opiniones de los participantes sobre el deporte en el marco de la investigación. Para analizar los datos, se utilizaron el análisis de frecuencias, el análisis de fiabilidad y el análisis factorial explicativo para determinar las actitudes de los estudiantes hacia el deporte, mientras que el análisis del modelo de ecuaciones estructurales se utilizó para determinar la relación entre dichos factores con respecto a las opiniones sobre el deporte. Según los valores de significación de los estadísticos de prueba, todas las preguntas medidas resultaron estadísticamente significativas para el factor de actitud sociopsicológica y el factor de actitud mental física. Según el resultado del modelo, existe una relación estadísticamente significativa entre las actitudes sociales y psicológicas de los estudiantes y sus actitudes físicas y mentales. Según este resultado, cuando las opiniones de los estudiantes tienden a ser positivas desde el punto de vista social y psicológico hacia el deporte, sus actitudes físicas y mentales también se vuelven positivas en paralelo a este cambio. De acuerdo con el resultado obtenido, es necesario demostrar los efectos positivos del deporte en los individuos desde el punto de vista social, psicológico, físico y mental para que los estudiantes se inclinen más por el deporte.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/sportis.2024.10.3.10705es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Españaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/es/*
dc.subjectSportses_ES
dc.subjectAttitudees_ES
dc.subjectStudentses_ES
dc.subjectStructural equationes_ES
dc.subjectDeportees_ES
dc.subjectActitudes_ES
dc.subjectEstudianteses_ES
dc.subjectEcuación estructurales_ES
dc.titleDetermining the attitudes of university and high school students towards sports by structural equation modellinges_ES
dc.title.alternativeDeterminación de las actitudes de los estudiantes universitarios y de bachillerato hacia el deporte mediante un modelo de ecuaciones estructuraleses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem