Museum Concept from a Teaching Perspective

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/36506
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Museum Concept from a Teaching PerspectiveAlternative Title(s)
Concepto de museo desde la perspectiva docenteAuthor(s)
Date
2023-12-27Citation
Gómez-Redondo, C. (2023). Concepto de museo desde la perspectiva docente. IJABER. International Journal of Arts-Based Educational Research, 2(1), 47–53. https://doi.org/10.17979/ijaber.2023.2.1.9651
Abstract
[Resumen] El siguiente artículo trata sobre la conceptualización del museo desde la experiencia docente y en base a una práctica específica llevada a cabo en la Facultad de Educación del Campus Ma-ría Zambrano (UVa) en colaboración con el centro de reciclaje de RCDs “AR Los Huertos” du-rante el curso 2021/2022. Esta conceptualización en base a la experiencia se realiza emplean-do el método a/r/tográfico y por medio de los pares fotográficos. Los principales resultados obtenidos presentan al museo como un punto de partida para la elaboración de experiencias didácticas en contextos formales, esto ofrece una flexibilidad a la creación plástica aplicada al ámbito educativo. Se aboga por una experiencia más corporal en el museo, se plantea la nece-sidad de incluir otras voces en la narración museística y el interés como elemento resignificador dentro de la cultura. [Abstract] This article deals with the conceptualization of the museum from the teaching experience and based on a specific practice carried out at the Faculty of Education of Campus María Zambrano (UVa) in collaboration with the construction and demolition waste recycling center “AR Los Huertos” during the 2021/2022 academic year. This experiential conceptualization is carried out using the a/r/tographic method and through photographic pairs. The main results obtained present the museum as a starting point for the development of didactic experiences in formal contexts, offering flexibility to artistic creation applied to the educational field. A more embodied experience in the museum is advocated, and the need to include other voices in the museum narration is proposed, as well as the interest as a resignifying element within culture.
Keywords
Educación artística
Museo
Educación museal
Docentes
A/r/tografía
Art education
Museum
Museum education
Teacher
A/r/tography
Museo
Educación museal
Docentes
A/r/tografía
Art education
Museum
Museum education
Teacher
A/r/tography
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
ISSN-e 2697-2018