Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorSánchez Rodríguez, Tatiana María
dc.date.accessioned2024-05-10T15:27:05Z
dc.date.available2024-05-10T15:27:05Z
dc.date.issued2023-10-26
dc.identifier.citationSánchez Rodríguez, T. (2023). El uso de branching scenarios en Moodle para enseñar y evaluar estrategias de mediación. DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 10, 115–131. https://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9908es_ES
dc.identifier.issnISSN-e 2386-6691
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/36454
dc.description.abstract[Abstract] In the current global context, languages are the most direct expression of our culture, and linguistic diversity is a reality we need to protect and boost. Existing since 2001 and being officially introduced in the Foreign Language Teaching (FLT) curriculum in 2019, the concept of linguistic mediation mainly aims at boosting plurilingualism. Both teachers and students across Europe start using linguistic mediation strategies to perform different mediation activities relying on the descriptors for all levels provided by the new Companion Volume and extensive cascading formation programs. In this article, we intend to prove Moodle’s branching scenario tool to address the teaching and assessing of mediation strategies to explain new concepts through synchronous and asynchronous sessions by making a contribution to the teaching and evaluation process of H5P content for C2 level in the field of adult education, more precisely in the Official School of Languages (OSL). Thus, having provided a theoretical and methodological framework supporting those mediation tasks, we will then provide a sample action-oriented scenario using Moodle’s branching scenario tool to facilitate the acquisition of the mediation str ategies to mediate texts, communication and concepts using an AOA and taking potential difficulties in its implementation into consideration. We will finally share observations and suggest further research.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] En el contexto global actual, los idiomas son la expresión más directa de la cultura, y la diversidad lingüística es una realidad que debemos proteger y fomentar. Presente desde el 2001, y oficialmente en el currículo de enseñanza de lenguas extranjeras (ELE) desde 2019, la mediación lingüística busca impulsar y fomentar el plurilingüismo. Tanto profesorado como alumnos empiezan a trabajar la mediación interpretando los descriptores del Companion Volume y recibiendo formación en cascada. En este artículo pretendemos demostrar la viabilidad de la plataforma virtual Moodle para enseñar y evaluar algunas de las estrategias de la mediación lingüística a través de sesiones síncronas y asíncronas, compartiendo el desarrollo y evaluación de contenido H5P en el nivel C1 en el ámbito de la formación de adultos, más concretamente en la Escuela Oficial de Idiomas (EOI). Así pues, una vez hayamos abordado el marco teórico-metodológico para situar la mediación lingüística, explicaremos cómo crear y usar contenido H5P facilitando la adquisición de distintas estrategias para mediar textos, comunicación y conceptos usando un enfoque orientado a la acción (AOA), teniendo en cuenta posibles dificultades en su evaluación. Finalmente compartiremos observaciones y posibles estudios e investigaciones futuras.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidade da Coruña, Servizo de Publicaciónses_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9908es_ES
dc.rightsAtribución-CompartirIgual 4.0 Internacionales_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es*
dc.subjectFLTes_ES
dc.subjectLinguistic mediationes_ES
dc.subjectSynchronous and asynchronous sessionses_ES
dc.subjectOSLes_ES
dc.subjectELEes_ES
dc.subjectMediación lingüísticaes_ES
dc.subjectEOIes_ES
dc.subjectSesiones síncronas y asíncronases_ES
dc.titleUsing Moodle’s Branching Scenario Tool to Teach and Assess Linguistic Mediation Strategieses_ES
dc.title.alternativeEl uso de Branching Scenarios en Moodle para enseñar y evaluar estrategias de mediaciónes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleDIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturases_ES
UDC.volume10es_ES
UDC.startPage115es_ES
UDC.endPage131es_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem