Using Moodle’s Branching Scenario Tool to Teach and Assess Linguistic Mediation Strategies

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/36454
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Using Moodle’s Branching Scenario Tool to Teach and Assess Linguistic Mediation StrategiesAlternative Title(s)
El uso de Branching Scenarios en Moodle para enseñar y evaluar estrategias de mediaciónAuthor(s)
Date
2023-10-26Citation
Sánchez Rodríguez, T. (2023). El uso de branching scenarios en Moodle para enseñar y evaluar estrategias de mediación. DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 10, 115–131. https://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9908
Abstract
[Abstract] In the current global context, languages are the most direct expression of our culture, and linguistic diversity is a reality we need to protect and boost. Existing since 2001 and being officially introduced in the Foreign Language Teaching (FLT) curriculum in 2019, the concept of linguistic mediation mainly aims at boosting plurilingualism. Both teachers and students across Europe start using linguistic mediation strategies to perform different mediation activities relying on the descriptors for all levels provided by the new Companion Volume and extensive cascading formation programs. In this article, we intend to prove Moodle’s branching scenario tool to address the teaching and assessing of mediation strategies to explain new concepts through synchronous and asynchronous sessions by making a contribution to the teaching and evaluation process of H5P content for C2 level in the field of adult education, more precisely in the Official School of Languages (OSL). Thus, having provided a theoretical and methodological framework supporting those mediation tasks, we will then provide a sample action-oriented scenario using Moodle’s branching scenario tool to facilitate the acquisition of the mediation str ategies to mediate texts, communication and concepts using an AOA and taking potential difficulties in its implementation into consideration. We will finally share observations and suggest further research. [Resumen] En el contexto global actual, los idiomas son la expresión más directa de la cultura, y la diversidad lingüística es una realidad que debemos proteger y fomentar. Presente desde el 2001, y oficialmente en el currículo de enseñanza de lenguas extranjeras (ELE) desde 2019, la mediación lingüística busca impulsar y fomentar el plurilingüismo. Tanto profesorado como alumnos empiezan a trabajar la mediación interpretando los descriptores del Companion Volume y recibiendo formación en cascada. En este artículo pretendemos demostrar la viabilidad de la plataforma virtual Moodle para enseñar y evaluar algunas de las estrategias de la mediación lingüística a través de sesiones síncronas y asíncronas, compartiendo el desarrollo y evaluación de contenido H5P en el nivel C1 en el ámbito de la formación de adultos, más concretamente en la Escuela Oficial de Idiomas (EOI). Así pues, una vez hayamos abordado el marco teórico-metodológico para situar la mediación lingüística, explicaremos cómo crear y usar contenido H5P facilitando la adquisición de distintas estrategias para mediar textos, comunicación y conceptos usando un enfoque orientado a la acción (AOA), teniendo en cuenta posibles dificultades en su evaluación. Finalmente compartiremos observaciones y posibles estudios e investigaciones futuras.
Keywords
FLT
Linguistic mediation
Synchronous and asynchronous sessions
OSL
ELE
Mediación lingüística
EOI
Sesiones síncronas y asíncronas
Linguistic mediation
Synchronous and asynchronous sessions
OSL
ELE
Mediación lingüística
EOI
Sesiones síncronas y asíncronas
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional
ISSN
ISSN-e 2386-6691