Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (REIPE)
  • REV - REIPE - Vol. 09, Nº 02, 2022
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación (REIPE)
  • REV - REIPE - Vol. 09, Nº 02, 2022
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Adaptación y factorización de escalas de Toma de Decisiones y de Procrastinación Activa en estudiantes universitarios

Thumbnail
View/Open
1-9030-Suarez-Feliciano-Santana-2022.pdf (1.269Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32622
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
  • REV - REIPE - Vol. 09, Nº 02, 2022 [10]
Metadata
Show full item record
Title
Adaptación y factorización de escalas de Toma de Decisiones y de Procrastinación Activa en estudiantes universitarios
Alternative Title(s)
Adaptation and factorization of Decision Making and Active Procrastination Scales in University Students
Author(s)
Suárez, Arminda
Feliciano, Luis
Santana, Lida E.
Date
2022-11-22
Citation
Suárez Perdomo. A, Feliciano García, L., Santana Vega Lidia E. (2022). Adaptación y factorización de escalas de toma de decisiones y de procrastinación activa en estudiantes universitarios. Revista de Estudios e Investigación en Psicología y Educación, 9 (2), 167-185. https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.2.9030
Abstract
[Resumen] Este artículo describe la adaptación y factorización de la New Active Procrastination Scale (NAPS) y el Melbourne Decision Making Questionnaire (MDMQ). En el estudio participaron 515 estudiantes de edades comprendidas entre 18 y 42 años (M = 20.35 años, DT = 3.08), siendo el 79.4 % mujeres y el 20.6 % varones. Para la obtención de la estructura factorial se empleó la técnica del modelo de ecuaciones estructurales exploratorio (MESE), y se utilizó el mínimo cuadrado ponderado ajustado a la media y varianza (WLSMW) como método de estimación. Los resultados muestran en cada escala un modelo de cuatro factores como factorización óptima del constructo analizado. Los factores obtenidos en la Escala de Procrastinación Activa (EPA) son: Satisfacción por los resultados, Preferencia por la presión, Decisión intencionada de posponer la tarea y Habilidad para cumplir los plazos. Los factores obtenidos en la Escala de Toma de Decisiones (ETD) son: Estrés e Insatisfacción, Vigilancia, Evitación y Postergación de la tarea. Los coeficientes de fiabilidad de la EPA y la ETD son superiores a .80. Ambas escalas capturan las dimensiones hipotetizadas del constructo de procrastinación. Tanto la EPA como la ETD presentan unas propiedades psicométricas adecuadas que las hacen útiles para la evaluación de los perfiles de procrastinación del alumnado universitario.
 
[Abstract] This article describes the adaptation and factorization of the New Active Procrastination Scale (NAPS) and the Melbourne Decision Making Questionnaire (MDMQ. The study involved 515 students aged 18-42 years (M = 20.35 years, SD = 3.08), 79.4 % women. The factor structure was obtained by Exploratory Structural Equation Modelling (ESEM) and the weighted least squares mean- and variance-adjusted estimator (WLSMV). The results show that a four-factor structure is the optimal model in both cases. The factors obtained for the Active Procrastination Scale (APS) are: Satisfaction with results, Preference for pressure, Intentional decision, and Ability to meet deadlines. The factors obtained for the Decision Making Scale (DMS) are: Stress and dissatisfaction, Vigilance, Avoidance, and Deferral of task. The reliability coefficients of the scales are greater than .80. Both scales capture the hypothesized dimensions of the procrastination construct and have adequate psychometric properties that make them useful for the assessment of students’ procrastination profiles.
 
Keywords
Procrastinación
Toma de decisiones
Alumnado universitario
Modelo de ecuaciones estructurales
Procrastination
Decision making
Undergraduates
Exploratory structural equation modelling
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/reipe.2022.9.2.9030
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2386-7418

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback