Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • BAc. Boletín académico
  • REV - BAc - Vol. 10 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • BAc. Boletín académico
  • REV - BAc - Vol. 10 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Rituales de libertad: disciplina y biopolítica de la arquitectura docente

Thumbnail
View/Open
BAC-10_06_Rituales de libertad.pdf (14.21Mb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/27844
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Collections
  • REV - BAc - Vol. 10 (2020) [7]
Metadata
Show full item record
Title
Rituales de libertad: disciplina y biopolítica de la arquitectura docente
Alternative Title(s)
Rituals of Freedom: Discipline and Biopolitics in Educational Architecture
Author(s)
León Casero, Jorge
Castejón, José María
Date
2020-12-31
Citation
León Casero, Jorge, and José María Castejón Esteban. 2020. “Rituales De Libertad: Disciplina Y biopolítica De La Arquitectura Docente”. Boletín Académico 10 (December). A Coruña:62-83. https://doi.org/10.17979/bac.2020.10.0.5747.
Abstract
[Resumen] Según Michel Foucault y Peter Sloterdijk la arquitectura es un conjunto de técnicas y dispositivos materiales cuyo objetivo es producir sujetos domesticados según un tipo específico de poder. La arquitectura propia del poder disciplinar pretende producir individuos homogéneos acordes con una norma ideal definida a priori a través de unos rituales espaciales lineales y unívocos. En cambio, la arquitectura propia del poder biopolítico utiliza la interconexión de espacios y la indeterminación programática con el objetivo de hacer funcionar la libertad de las personas como medio de auto-domesticación productiva. Dado que la arquitectura docente es una de las principales categorías arquitectónicas involucradas en la producción de sujetos, analizamos tres proyectos paradigmáticos –el colegio Sant’Elia de Giuseppe Terragni, la escuela en Broni de Aldo Rossi y el McCormick Tribune Campus Center de OMA- que muestran el modo en que la arquitectura ritualiza la conducta de sus usuarios.
 
[Abstract] According to Michel Foucault and Peter Sloterdijk, architecture is a set of techniques and material devices whose objective is to produce domesticated subjects according to a specific type of power. The architecture of disciplinary power aims to produce homogeneous individuals in accordance with an ideal norm defined a priori through linear and univocal spatial rituals. Instead, the architecture of biopolitical power uses the interconnection of spaces and programmatic indeterminacy with the aim of making people’s freedom work as a means of productive self-domestication. Given that educational architecture is one of the main architectural categories involved in the production of subjects, we analyze three paradigmatic projects —Sant’Elia school by Giuseppe Terragni, Aldo Rossi school in Broni and OMA’s McCormick Tribune Campus Center— which show how architecture ritualizes the behavior of its users.
 
Keywords
Arquitectura docente
Antropo-técnicas
Colegio Sant’Elia de Giuseppe Terragni
Escuela en Broni de Aldo Rossi
McCormick Tribune Campus Center de OMA
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/bac.2020.10.0.5747
Rights
Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ISSN
2173-6723
0213-3474
 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback