Actividades Físicas en el Medio Natural: incidencia en la formación del Profesorado y su enseñanza en la ESO

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/24663
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Actividades Físicas en el Medio Natural: incidencia en la formación del Profesorado y su enseñanza en la ESOAlternative Title(s)
Physical Activities in the Natural Environment. Impact on teacher training and its teaching at Secondary EducationAuthor(s)
Date
2020Citation
Hurtado-Barroso, M., Sanabrias-Moreno, D., Sánchez-Zafra, M., & Cachón-Zagalaz, J. (2019). Actividades Físicas en el Medio Natural. Incidencia en la formación del Profesorado y su enseñanza en la ESO. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 6(1), 18-42. https://doi.org/10.17979/sportis.2020.6.1.5769
Abstract
[Resumen] El bloque de contenidos de Actividad Física en el Medio Natural (AFMN) es uno de los que menos se incluye en las programaciones de Educación Física (EF) en Enseñanza Secundaria Obligatoria (ESO), lo que, unido a la escasa preparación en dichos contenidos recibida en los estudios de formación de profesorado de EF, dificulta su enseñanza-aprendizaje en esta etapa educativa. Por tal motivo el objetivo de esta investigación es averiguar porque el profesorado de ESO no desarrolla o trabaja poco las AFMN. Para ello, se aplicó una entrevista semiestructurada de respuestas abiertas a trece docentes de diversas localidades andaluzas para averiguar cómo se trabaja el bloque de contenidos de AFMN. Los datos recogidos concluyen que la mayoría del profesorado trabaja la orientación y el senderismo como únicas actividades dentro del bloque 5º (AFMN), argumentando la falta de medios, dificultad de organización de salidas y el riesgo que suponen este tipo de actividades. [Abstract] The contents about the physical activity in the natural environment are one of the least
visible in the educational programming for the Andalusian physical education teachers,
mainly during the Obligatory Secondary Education. Therefore, we are trying to clarify the
major reasons that lead teachers to ignore this type of content. For that purpose, a qualitative
research is conducted by interviewing thirteen teachers from different Andalusian locations.
The data collected conclude that most teachers work orienteering and hiking as the only
activities within the fifth block, arguing the lack of means to support the activities, difficulty
in organizing trips to the natural environment and the risk posed by these activities. In this
research, we also try to simplify the difficulties encountered by teachers when physical
activities are practiced in the natural environment. It is assumed that the training received due
to the qualifications required to work as a physical education teacher does not train them to
practice the activities in the natural environment.
Keywords
AFMN
Percepción del profesorado
ESO
Formación del profesorado
Activity in the natural environment
Teacher’s perception
Obligatory Secondary Education
Percepción del profesorado
ESO
Formación del profesorado
Activity in the natural environment
Teacher’s perception
Obligatory Secondary Education
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
2386-8333