Listar GI-DILEC - Artigos por título
Mostrando ítems 1-20 de 20
-
Comparative Study on Speaking Assessment Rubrics in Trinity and Cambridge Language Certificates: Adaptation to the Common European Framework Guidelines
(Sapientia Hungarian University of Transylvania, 2022-12-23)[Abstract] The European Council has been instrumental in the standardization of language competence levels and certifications with the guidelines provided in the Common European Framework of Reference for Languages ... -
Da narrativa de tradición oral ás aulas : una propuesta educativa intergeneracional para revitalizar el gallego, mejorar la competencia comunicativa del profesorado y valorar la literatura de tradición oral
(Editorial Universidad de Sevilla, 2018-12-30)[Resumen] Este trabajo versa sobre una experiencia práctica que fue llevada a cabo en el curso 2016/2017 en el Grado de Educación Primaria de la Universidad de A Coruña, en dos asignaturas: “Lingua galega e ... -
De la memoria popular a las aulas: una propuesta para la formación lingüística y literaria del profesorado de educación infantil y primaria
(2018)[Resumen] Nuestra propuesta surge de dos necesidades. Por una parte, poner en valor la literatura de tradición oral en el ámbito educativo y, por otra, reforzar las competencias lingüística y literaria del profesorado en ... -
Ecocrítica circular y educación literaria : de la universidad a la escuela y viceversa
(Universidad de Oviedo, 2023-07)[Resumen] En este trabajo se presenta una experiencia de Aprendizaje-Servicio puesta en práctica en la asignatura “Lengua y Literatura castellana y su didáctica” del 2º curso del Grado en Educación Primaria de la Universidade ... -
Effectiveness and assessment of english production skills through audiovisual translation
(Universidad de Helsinki, 2022)[Abstract] This article is framed within a research project based in Spain aimed at studying the use of Audiovisual Translation tools to develop communicative competences for teaching and learning English as a Foreign ... -
Emotional Intelligence Survey in the English as a Foreign Language Classroom: Teachers and Learners
(Universidad de La Rioja, 2022-12-22)[Abstract] Current society demands people with different attitudes and competences who are able to thrive in the global world. Since its appearance in the 1990s, the relevance of the concept of Emotional Intelligence has ... -
Engaging Ethnic-Diverse Students: A Research Based on Culturally Responsive Teaching for Roma-Gypsy Students
(2021)[Abstract] Intercultural Education is a key feature in the development of inclusion strategies aimed at ethnically diverse students. Transformative approaches towards learning such as Culturally Responsive Teaching (CRT) ... -
El "Entremés de los Romances", entre Cervantes y Góngora
(2019)[Resumen] Se analizan distintos aspectos del Entremés de los Romances, que incluyen diez índices léxicos, la reutilización de romances de Góngora, su uso metaficcional en este entremés, y la relación de elementos del ... -
Exploring Audiovisual Translation as a Didactic Tool in the Secondary School Foreign Language Classroom
(Universidad de Granada, 2022)[Abstract] The aim of this research is to showcase the versatility of Audiovisual Translation (AVT) as a resource in the language classroom. Didactic AVT helps students improve their communicative competence and linguistic ... -
Un modelo teórico-práctico: la transpodidáctica textual: usos y aplicaciones de los textos de ficción para la enseñanza y aprendizaje de lenguas
(Universidad Complutense de Madrid, 2014)[Resumen] El objetivo principal de este artículo consiste en la presentación de un modelo teóricopráctico que hemos denominado: “modelo de la transpodidáctica textual”. Este modelo está basado en la elaboración y aplicación ... -
Multimodalities in didactic audiovisual translation : a teachers' perspective
(Universidad de Helsinki, 2022)[Abstract] In the last two decades, the use of audiovisual translation (AVT) in the foreign language classroom has been consolidated as an extremely useful tool for improving communication, mediation, intercultural and ICT ... -
Las posibilidades didácticas que ofrecen los molinos hidráulicos para fomentar la concienciación sobre el patrimonio del medio rural
(Junta de Extremadura, Consejería de Educación, 2014)[Resumen] A través del presente trabajo pretendemos poner de manifiesto la importancia de los molinos hidráulicos como bienes culturales y como parte del patrimonio en el medio rural. Los molinos hidráulicos jugaron en el ... -
Preliminary design of an Initial Test of Integrated Skills within TRADILEX: an ongoing project on the validity of audiovisual translation tools in teaching English
(2021)[Abstract] This article shows the preliminary design process for a tailor-made Initial Test of Integrated Skills (ITIS) specially adapted to the needs of TRADILEX, a project (2020-2023) funded by the Spanish Ministry of ... -
Relectura de La muerte de La Quimera. Tragicomedia en dos actos, para marionetas. Emilia Pardo Bazán, el teatro de marionetas y el «teatro de ensueño»
(2019)[Resumen] La muerte de la Quimera. Tragicomedia en dos actos, para marionetas es una breve pieza dramática de Emilia Pardo Bazán que —como damos noticia por vez primera en este artículo— nació para ser representada en un ... -
Testing the Reliability of two Rubrics Used in Official English Certificates for the Assessment of Writing
(Universitat d'Alacant, 2022)[Abstract] The learning of English as a Foreign Language (EFL) is clearly a primary concern worldwide these days. This has spurred a proliferation of studies related to it and the emergence of new methodologies and ... -
The Basil Maiden: tensiones entre oralidad y literatura infantil
(Universidad de Jaén, 2022)[Resumen] Este estudio pretende comparar el cuento de tradición oral conocido como The Basil Maiden y clasificado con el número 879 según la tipología de Aarne-Thompson-Uther con sus versiones literarias ... -
The Tenant of Wildfell Hall: el künstlerroman femenino como modelo didáctico en la literatura inglesa
(2021)[Resumen] Este artículo se centra en el análisis de la novela de Anne Brönte The Tenant of Wildfell Hall (1848) considerando el fin didáctico propuesto por la autora y tomando como referencia uno de los principales modelos ... -
The Use of the L1 in a CLIL Lesson in Secondary Education in Galicia
(2020)[Abstract] During the last decades, many steps have been taken towards the promotion of plurilingualism in Galicia. One of the most widespread initiatives undertaken in this autonomous community is the creation of bilingual ... -
El uso del translanguaging y el enfoque CLIL en educación primaria
(Universidad de Granada, 2023-01-31)[Resumen] Este estudio de caso tiene como objetivo principal averiguar el modo en que se realizan las prácticas desde el enfoque CLIL y el uso del translanguaging en lo referente al aprendizaje de una lengua extranjera ... -
Videojuegos y ciudadanía global: análisis de aplicabilidad de Never Alone en contextos educativos
(Universidad de Vic-Universidad Central de Cataluña y la Universidad del Azuay, 2022)[Abstract] Videogames have become one of the most popular leisure activities among children and teenagers. Schools have been progressively incorporating digital games as a formative complement although teachers and parents ...