• Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario 

      González-Sanmamed, Mercedes; Estévez, Iris; Souto-Seijo, Alba; Muñoz-Carril, Pablo-César (2020)
      [Resumen] En este estudio se analiza en qué medida el profesorado universitario utiliza los recursos tecnológicos que configuran sus Ecologías de Aprendizaje para propiciar su desarrollo profesional como docentes. El interés ...
    • Ecologías digitales de aprendizaje y desarrollo profesional del docente universitario 

      González-Sanmamed, Mercedes; Estévez, Iris; Souto-Seijo, Alba; Muñoz-Carril, Pablo-César (Grupo Comunicar, 2020-01-01)
      [Resumen] En este estudio se analiza en qué medida el profesorado universitario utiliza los recursos tecnológicos que configuran sus Ecologías de Aprendizaje para propiciar su desarrollo profesional como docentes. El interés ...
    • Entornos personales de aprendizaje: un estudio comparativo entre profesores costarricenses en formación y en ejercicio 

      García-Martínez, José Antonio; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César (2020)
      [Resumen] Esta investigación analiza comparativamente la frecuencia de uso de diversas herramientas TIC que 381 estudiantes de las carreras de Educación y 218 profesores costarricenses incorporan en sus Entornos Personales ...
    • Factors Influencing Students’ Perceived Impact of Learning and Satisfaction in Computer Supported Collaborative Learning 

      Muñoz-Carril, Pablo-César; Hernández-Sellés, Núria; Fuentes Abeledo, Eduardo José; González-Sanmamed, Mercedes (2021)
      [Abstract] The analysis of the processes and elements articulating effective Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) constitutes a focal research stream in education. Following these streams, satisfaction and ...
    • Familia y redes sociales: un binomio controvertido 

      Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel; Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes (2019)
      [Abstract] Social networks have great importance in the lives of adolescents and the involvement of their families is essential to take full advantage of the possibilities offered and stop the dangers that may arise. This ...
    • Hábitos de uso de las redes sociales en la adolescencia: desafíos educativos 

      Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel; Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes (2021)
      [Resumen] Esta investigación analiza los hábitos de uso de las redes sociales por parte del alumnado de cuarto curso de Educación Secundaria (14 a 16 años) con el propósito de vislumbrar las acciones educativas que conviene ...
    • Interaction in Computer Supported Collaborative Learning: An Analysis of the Implementation Phase 

      Hernández-Sellés, Núria; Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes (2020)
      [Abstract] There is extensive research on interaction frameworks in distance education and studies in Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) have also focused on establishing interaction models. There is still ...
    • Key components of learning ecologies : a Delphi assessment 

      González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César; Santos Caamaño, Francisco J. (British Educational Research Association (BERA), 2019-05-15)
      [Abstract] The educational landscape has changed in recent years, requiring reflection about new pedagogical methods and theories. There are three important perspectives as drivers of pedagogical reflection: lifelong and ...
    • Lifelong Learning and Personal Learning Environments: a Productive Symbiosis in Higher Education 

      García-Martínez, José Antonio; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César (Universidad Complutense de Madrid, 2023-01-09)
      [Abstract] The aim of this study was to analyze lifelong learning (LLL) and its relationship with the educational approach of the personal learning environment (PLE). In the last year students do various degrees at a ...
    • Musical expression in the training of future primary education teachers in Galicia 

      Rosa Napal, Francisco César; Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes; Romero Tabeayo, Isabel (Sage, 2021)
      [Abstract] In this article, we present the results of a study about the perceptions of students studying for a degree in primary education about their music-teaching knowledge and their training needs in that area. The ...
    • Percepciones del alumnado de grado en educación primaria sobre la formación musical adquirida antes de sus estudios universitarios 

      Rosa Napal, Francisco César; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César; Romero Tabeayo, Isabel (2020)
      [Resumen] La educación musical constituye un componente imprescindible de la formación integral que debe proporcionarse a la ciudadanía, y para ello es necesario que los docentes tengan la necesaria preparación que les ...
    • Los procesos de autoaprendizaje de los docentes universitarios de Ciencias Sociales y Jurídicas 

      López-Calvo, Sara; Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel; Muñoz-Carril, Pablo-César (Universidad Autónoma de Barcelona (Departamento de Pedagogía Aplicada), 2022)
      [Resumen] La formación del profesorado universitario constituye un componente fundamental del desarrollo profesional docente. Dentro de las diferentes modalidades de aprendizaje, la autoformación cobra especial relevancia ...
    • El reto de los profesores de secundaria ante las redes sociales 

      Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel; Fuentes Abeledo, Eduardo José; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César (2021)
      [Resumen] En el contexto educativo, la integración de la tecnología genera posiciones ambivalentes: se percibe como una oportunidad para la innovación, pero también como un elemento disruptivo que suscita preocupación. ...
    • Roles del docente universitario en procesos de aprendizaje colaborativo en entornos virtuales 

      González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César; Hernández-Sellés, Núria (AIESAD, 2023-01-01)
      [Resumen] Las instituciones de educación superior se enfrentan al compromiso permanente de formar y acompañar al profesorado en un contexto marcadamente digital que implica una continua adaptación cultural y un compromiso ...
    • Teacher training and learning to teach: an analysis of tasks in the practicum 

      Fuentes Abeledo, Eduardo José; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César; Veiga Río, Emilio J. (Routledge, 2020-04-01)
      [Abstract] The practicum is an essential component of teacher training plans and a key element the process of learning to teach. Various documents, guides and protocols have defined the aims of this training phase and the ...
    • Use of blogs for prospective early childhood teachers 

      Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes; Fuentes Abeledo, Eduardo José (UNED, 2020)
      [Abstract] This study examines those factors which affect the possibility of using blogs as a tool for continued learning by future infant-school teachers. 222 students participated (3 cohorts spread over 13 class groups) ...
    • Usos y abusos de las redes sociales por estudiantado español de educación secundaria 

      Dans Álvarez de Sotomayor, Isabel; Muñoz-Carril, Pablo-César; González-Sanmamed, Mercedes (Universidad Nacional (Costa Rica), 2022-09)
      [Resumen] Objetivo. Este artículo centra su foco de atención en las percepciones que manifiestan adolescentes respecto al empleo de las redes sociales. Concretamente, su objetivo principal es determinar qué ...
    • Validation of the Activities’ Scale in Higher Education Students’ Personal Learning Environments 

      García-Martínez, José Antonio; González-Sanmamed, Mercedes; Muñoz-Carril, Pablo-César (2021)
      [Abstract] Background: Personal learning environments are the networks of tools, activities, and connections that each person uses for their learning. Although there have been increasing numbers of studies, measurement ...