El museo portátil: un recurso didáctico interdisciplinar

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/36509
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 3.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
El museo portátil: un recurso didáctico interdisciplinarAlternative Title(s)
The Portable Museum : An Interdisciplinary Didactic ResourceDate
2023-12-27Citation
Paz García, M. B., Marínez Barreiro, África, & Germade Castelo, D. (2023). El museo portátil: Un recurso didáctico interdisciplinar. IJABER. International Journal of Arts-Based Educational Research, 2(1), 14–27. https://doi.org/10.17979/ijaber.2023.2.1.10139
Abstract
[Resumen] “O Museo en Camiño” es un proyecto de investigación sobre las formas de ser museo que co-necta un evento sociocultural, el Camino de Santiago, con el Museo Provincial de Pontevedra. Su fin es promover los valores patrimoniales y medioambientales del contexto gallego entre niños, niñas y familias del entorno rural del Camino Portugués. Esta investigación - acción se desarrolla durante dos años, lo que permite reflexionar sobre la práctica educativa, analizar si-tuaciones y proponer acciones de continuidad. En la primera fase el museo portátil, compuesto por 12 miniaturas de piezas del museo, funciona como recurso didáctico con actividades de expresión plástica, dialógicas y lúdicas. El dispositivo reconvertido en elemento escenográfico da soporte a una propuesta teatral interdisciplinar e itinerante entre los centros escolares. El proceso vivido se recoge en dos exposiciones que funcionan como instrumento pedagógico y estímulo para las personas participantes. [Abstract] ‘O Museo en Camiño’ is a research project focused on how a museum can connect a sociocultural event, the Way of Saint James, with the Museum of Pontevedra. It is aimed at disseminating the Galician heritage and environmental values to both children and families living in the rural areas surrounding the Portuguese Way. This is a two-year action-research project which allows us to analyse teaching practice and situations and propose follow-up actions accordingly. In the first stage, the portable museum, made up of 12 miniatures of pieces kept in the museum, works as a didactic resource including plastic arts, interactive and playful activities. This device is then turned into a scenographic element, an interdisciplinary and travelling theatre that can be taken to different schools. Once the project is completed, two exhibitions, which work as attractive educational tools for visitors, will be organised.
Keywords
Museo
Portátil
Expresión plástica
Artes escénicas
Museum
Portable
Plastic arts
Performing arts
Portátil
Expresión plástica
Artes escénicas
Museum
Portable
Plastic arts
Performing arts
Editor version
Rights
Atribución-CompartirIgual 3.0 España
ISSN
ISSN-e 2697-2018