Show simple item record

dc.contributor.authorFerreiro, Graciela
dc.date.accessioned2024-05-10T15:39:59Z
dc.date.available2024-05-10T15:39:59Z
dc.date.issued2023-10-23
dc.identifier.citationFerreiro Santamaría, G. (2023). Percepción de estudiantes de inglés como lengua extranjera de dos universidades privadas en Costa Rica acerca de la retroalimentación oral correctiva en el aula. DIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturas, 10, 36–54. https://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9703es_ES
dc.identifier.issnISSN-e 2386-6691
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/36458
dc.description.abstract[Abstract] In recent years there has been extensive research focusing on oral corrective feedback (OCF), a key aspect of English as a second/foreign language (ESL/EFL) learning mostly focused on the linguists’ and teachers’ perspective. On the other hand, very little has been done to know the learners’ perspective. The aim of this investigation was to gather students’ point of view of oral corrective feedback given by teachers in EFL courses at two private universities from San Jose, Costa Rica. This research is descriptive, cross-sectional, and quantitative in nature. For the data collection, an on-line questionnaire was created which was answered voluntarily by 160 adult students from the levels 1 and 2 (corresponding to A1/A2 CEFR classification) the EFL program from these universities. Participants were interrogated on their general attitude towards corrective feedback and whether they considered it to be important for their learning process, the frequency with which they like to receive feedback, which type of errors they consider should be corrected and the preference of error correction type. The obtained results demonstrate positive perceptions regarding the feedback received from teachers on all types of errors. Learners expect to receive immediate CF as they consider this to be an important part of the learning process. The participants expressed a desire to be corrected in all grammar, vocabulary and pronunciation deviances. The preferred method of corrective feedback was explicit correction, followed by recast and clarification; metalinguistic correction and non-verbal cues were the least liked.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] En los últimos años, el interés por el papel que juega la retroalimentación oral en los procesos de enseñanza/aprendizaje de inglés como segunda lengua o lengua extranjera han impulsado varios estudios desde la perspectiva de lingüistas y docentes, pero poco se ha investigado acerca de la percepción de los estudiantes. El propósito de esta investigación es recabar la opinión de estudiantes de dos universidades privadas en San José, Costa Rica sobre la realimentación correctiva que reciben de sus profesores en cursos de inglés como lengua extranjera que forman parte de su malla curricular. Es un estudio descriptivo, transversal y cuantitativo. La recolección de datos se hizo a través de un cuestionario en línea que 160 estudiantes de cursos de inglés de los niveles 1 y 2 (A1/A2 en la clasificación CEFR) contestaron de forma voluntaria. Se les interrogó acerca de su percepción general sobre las correcciones de errores orales, la frecuencia con que desean se les corrija, cuáles son los tipos de errores que consideran se deben de corregir y su preferencia por el método de corrección. Los resultados obtenidos apuntan a una actitud positiva hacia la realimentación de los profesores. Los participantes expresaron su deseo de ser corregidos en todos los errores de gramática, vocabulario y pronunciación cometidos en forma inmediata. Los métodos de corrección preferidos fueron por orden de importancia la corrección explícita, seguida de recast (remodelar) y clarificación. La indicación metalingüística y las señales no verbales fueron las opciones menos preferidas.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidade da Coruña, Servizo de Publicaciónses_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/digilec.2023.10.0.9703es_ES
dc.rightsAtribución-CompartirIgual 4.0 Internacionales_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es*
dc.subjectOral corrective feedbackes_ES
dc.subjectPerception of feedbackes_ES
dc.subjectFrequency of feedbackes_ES
dc.subjectType of feedbackes_ES
dc.subjectRealimentación oral correctivaes_ES
dc.subjectPercepción de corrección orales_ES
dc.subjectFrecuencia de realimentaciónes_ES
dc.subjectTipo de realimentación correctivaes_ES
dc.titleEfl University Students’ Perception of Immediate Oral Corrective Feedback in Two Costa Rican Private Institutionses_ES
dc.title.alternativePercepción de estudiantes de inglés como lengua extranjera de dos universidades privadas en Costa Rica acerca de la retroalimentación oral correctiva en el aulaes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleDIGILEC: Revista Internacional de Lenguas y Culturases_ES
UDC.volume10es_ES
UDC.startPage36es_ES
UDC.endPage54es_ES


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record