Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorSuárez-Cano, Leonardo
dc.contributor.authorBernal-Ballén, Andrés
dc.contributor.authorBriceño Martínez, John-Jairo
dc.date.accessioned2023-05-11T15:08:59Z
dc.date.available2023-05-11T15:08:59Z
dc.date.issued2023-05-01
dc.identifier.citationSuárez-Cano, L.; Bernal-Ballén, A.; Briceño-Martínez, J.J. (2023). A Multivariate Study for Determining the Relationship Between Physical Activity, Physical Fitness, and Academic Performance. Sportis Sci J, 9 (2), 284-301 https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.2.9520es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/33064
dc.description.abstract[Abstract]The relationship between physical activity, physical fitness, and academic performance has been widely studied internationally. However, reports of this relationship are contradictory, and its impact is still a matter of controversy. For that reason, the current research determined the correlation between these three variables in a group of 56 female and 48 male Colombian students with an average age of 14.08 ± 0.89 years. A quantitative, correlational, and cross- sectional study was carried out. The physical activity was evaluated using PAQ-A questionnaire. For physical fitness, six tests from the Euro fitness battery were used. The academic performance in Spanish, Math, Natural, and Social Sciences were obtained from the grades for the participants at the end of the academic year. Correlations were determined by multivariate multiple linear regression. The obtained results suggest that aerobic endurance test had effect in the studied variables, whereas the correlation of the other tested predictors did not show any meaningful statistical result. In fact, academic performance is not affected by the physical fitness of the students at the time course grades were measured.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] La relación entre la actividad física, la condición física y el rendimiento académico ha sido ampliamente estudiada a nivel internacional. Sin embargo, los reportes de esta relación son contradictorios y su impacto aún es motivo de controversia. Por ello, la presente investigación determinó la correlación entre estas tres variables en un grupo de estudiantes colombianos de los cuales 56 eran de género femenino y 48 masculino, con edad promedio de 14,08 ± 0,89 años. Se realizó un estudio cuantitativo, correlacional y transversal. La actividad física se evaluó mediante el cuestionario PAQ-A. Para la aptitud física, se utilizaron seis pruebas de la batería de test Eurofit. El rendimiento académico en Español, Matemáticas, Ciencias Naturales y Sociales se obtuvo a partir de las notas de los participantes al final del curso académico. Las correlaciones se determinaron mediante una regresión lineal múltiple multivariante. Los resultados obtenidos sugieren que la prueba de resistencia aeróbica tuvo efecto en las variables estudiadas, mientras que la correlación de los otros predictores probados no mostró ningún resultado estadístico significativo. De hecho, el rendimiento académico no es afectado por la condición física de los estudiantes durante el tiempo en el que fueron evaluados.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidade da Coruña, Servizo de Publicaciónses_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.2.9520es_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)es_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
dc.subjectPhysical activityes_ES
dc.subjectPhysical fitnesses_ES
dc.subjectAcademic performancees_ES
dc.subjectMultivariate correlationes_ES
dc.subjectActividad físicaes_ES
dc.subjectCondición físicaes_ES
dc.subjectRendimiento académicoes_ES
dc.subjectCorrelación multivariablees_ES
dc.titleA Multivariate Study for Determining the Relationship Between Physical Activity, Physical Fitness, and Academic Performancees_ES
dc.title.alternativeEstudio multivariado para determinar la relación entre actividad física, condición física y rendimiento académicoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.date.updated2023-05-10T17:25:51Z
UDC.journalTitleSportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricityes_ES
UDC.volume9es_ES
UDC.issue2es_ES
UDC.startPage284es_ES
UDC.endPage301es_ES
dc.identifier.doi10.17979/sportis.2023.9.2.9520


Ficheiros no ítem

Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem