Phenomenological Probe on Senior High School Teachers’ Experiences in Teaching Sports Track During the Transition Years of Philippine K To 12

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/32547
Except where otherwise noted, this item's license is described as Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Phenomenological Probe on Senior High School Teachers’ Experiences in Teaching Sports Track During the Transition Years of Philippine K To 12Alternative Title(s)
Sondeo fenomenológico sobre las experiencias de los maestros de secundaria superior en la enseñanza de deportes de atletismo durante los años de transición de Filipinas K a 12Date
2023-01-01Citation
Poblador, S.A. and Tagare, R. Jr. (2023). Phenomenological Probe on Senior High School Teachers’ Experiences in Teaching Sports Track During the Transition Years of Philippine K To 12. Sportis Sci J, 9 (1), 20-40 https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.1.9203
Abstract
[Abstract] The Philippine education system is currently under transition due to the implementation of Republic Act 10533, also known as the Enhanced Basic Education Act. Since its enactment in 2013, physical education researchers have been examining the initial impact of this transition. Yet, investigations to determine teachers' challenges in the sports Track Program of the senior high school curriculum were barely sufficient. Hence, this research was conducted to probe the challenges of these teachers using a qualitative phenomenology research design. Research participants from selected schools in the Cotabato Province in the Philippines were involved in focus group discussions, in-depth interviews, and extensive field observation. Six significant concerns from the research participants transpired; these are difficulties with online learning, mismatched of students’ interests; unrealistic curriculum; inadequate facilities; overloaded teaching loads; and struggles of non-physical education graduates. The findings then served as crucial elements in drawing conclusions and recommendations to better implement the sports track program in the Philippine senior high school curriculum. [Resumen] El sistema educativo filipino se encuentra actualmente en transición debido a la implementación de la Ley de la República 10533, también conocida como Ley de Educación Básica Mejorada. Desde su promulgación en 2013, los investigadores de educación física han estado examinando el impacto inicial de esta transición. Sin embargo, las investigaciones para determinar los desafíos de los profesores en el Programa de Pista deportiva del plan de estudios de la escuela secundaria superior fueron escasamente suficientes. Por lo tanto, esta investigación se llevó a cabo para sondear los desafíos de estos profesores utilizando un diseño de investigación de fenomenología cualitativa. Los participantes de la investigación de escuelas seleccionadas en la provincia de Cotabato en Filipinas participaron en discusiones de grupos focales, entrevistas en profundidad y una extensa observación de campo. Transcurrieron seis preocupaciones significativas de los participantes de la investigación; estos son: dificultades con el aprendizaje en línea; desajuste de los intereses de los estudiantes; plan de estudios poco realista; instalaciones inadecuadas; cargas de enseñanza sobrecargadas; y luchas de los no graduados en educación física. Luego, los hallazgos sirvieron como elementos cruciales para sacar conclusiones y recomendaciones para implementar mejor el programa de atletismo deportivo en el plan de estudios de la escuela secundaria superior de Filipinas.
Keywords
Atletismo
Docentes
Problemas Filipinos K a 12
K a 12 años de transición
Fenomenología
Sports Track
Field Teachers
Philippine K to 12 Problems
K to 12 Transition Years
Phenomenology
Docentes
Problemas Filipinos K a 12
K a 12 años de transición
Fenomenología
Sports Track
Field Teachers
Philippine K to 12 Problems
K to 12 Transition Years
Phenomenology
Editor version
Rights
Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0)
ISSN
2386-8333