Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Ápice. Revista de Educación Científica
  • REV - Ápice - Vol. 05, Nº 2, 2021
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Ápice. Revista de Educación Científica
  • REV - Ápice - Vol. 05, Nº 2, 2021
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Líneas y resultados de investigación en torno a la dimensión instrumental de la modelización en la enseñanza de las ciencias

Thumbnail
View/Open
Apice 5 [2] _ 1 J M Oliva.pdf (302.0Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/30223
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
  • REV - Ápice - Vol. 05, Nº 2, 2021 [6]
Metadata
Show full item record
Title
Líneas y resultados de investigación en torno a la dimensión instrumental de la modelización en la enseñanza de las ciencias
Alternative Title(s)
Lines and Results of Research on the Instrumental Dimension of Modelling in Science Education
Author(s)
Oliva, José Mª
Date
2021-11-16
Citation
Oliva Martínez, J. M. (2021). Líneas y resultados de investigación en torno a la dimensión instrumental de la modelización en la enseñanza de las ciencias . Ápice. Revista de Educación Científica, 5(2), 01-16. https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7629
Abstract
[Resumen] Modelo y modelización son términos empleados habitualmente con distintas acepciones en la enseñanza de las ciencias. En este artículo se analiza la dimensión instrumental de la modelización, identificándose distintos recursos y actividades de este tipo, como analogías, metáforas, personificaciones, maquetas, experimentos mentales, simulaciones, etc. Además, se revisan algunas aportaciones procedentes de la literatura sobre investigación en este ámbito, proporcionando ejemplos de estudios realizados y del tipo de metodología de investigación usada a lo largo de los mismos. Finalmente se formulan distintas conclusiones obtenidas en el conjunto de publicaciones realizadas y se sugieren algunos interrogantes y líneas de trabajo que quedan por cubrir en este marco.
 
[Abstract] The terms model and modelling are commonly used with different meanings in science education. This paper analyses the instrumental dimension of modelling and identifies different modelling resources and activities, such as analogies, metaphors, embodiments, mock-ups, thought experiments, simulations, etc. The paper also reviews contributions from the literature in this area, including the different kinds of studies conducted, research methodologies used and conclusions obtained. The paper concludes by identifying a series of questions and new lines of research that remain to be explored.
 
Keywords
Analogías
Experimentos mentales
Maquetas
Modelo
Modelización
Recursos para la modelización
Personificaciones
Simulaciones
Analogies
Embodiments
Mock-ups
Model
Modelling
Modelling resources
Simulations
Thought experiments
 
Editor version
https://doi.org/10.17979/arec.2021.5.2.7629
Rights
Atribución-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2531-016X

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic DegreeThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsResearch GroupAcademic Degree

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback