Listar Unidade de Investigación en Procesos Artísticos Contemporáneos, Educativos e de Diversidade (ARTE-FACTO) por título
Mostrando ítems 20-39 de 40
-
Manipulación física y lectura: los libros artesanales de Cintia Martín
(Universidade de Santiago de Compostela. Servizo de publicacións, 2022-07-21)[Resumen] El libro-objeto aproxima el lenguaje literario y artístico a la infancia de una forma experimental, concediendo importancia a la materialidad a la hora de construir la narrativa. También promueve un lector que ... -
Narrativas y didáctica de las ciencias sociales: el pensamiento histórico del futuro profesorado en educación primaria
(Hipatia Press, 2022-10-10)[Resumen] La presente investigación pretende acercarse al pensamiento histórico del profesorado en formación, dada la complejidad para abordar las nociones temporales con niños y niñas en el proceso de enseñanza-aprendizaje ... -
Nenez e vellez na LIX galega
(Xerais, 2019-11-07)[Resumo] Breve panorámica, dividida en tres períodos históricos, na que se ofrece por orde cronolóxica de publicación en cada unha das catro xeracións literarias as obras narrativas máís representativas, galardoadas e de ... -
'Paisajes del yo': Simbiosis sensible del cuerpo, espacio y luz en el aula de infantil
(2018)[Resumen] El presente artículo plantea una investigación artística acerca de la identidad en educación infantil a través de espacios que permitan vivenciar experiencias estéticas. Se parte de provocaciones relacionales ... -
El patrimonio inmaterial y el paisaje como recursos didácticos: una investigación acción a través del Camino de Santiago
(Universidade de Vigo. Facultade de Ciencias da Educación e do Deporte, 2022)[Resumen] El presente trabajo se enmarca en la línea de investigación de la educación patrimonial desde una perspectiva crítica, centrándose en las potencialidades didácticas del patrimonio cultural inmaterial y el ... -
El personaje en el cuento maravilloso : la subversión de arquetipos femeninos de brujas, princesas y hadas
(Universidade de Vigo, 2017-06-18)[Resumen] Se realiza un breve recorrido por las aproximaciones teóricas más importantes sobre los personajes que aparecen en el cuento maravilloso y cómo han ido evolucionando y cambiando a lo largo de la historia de la ... -
Prácticas artísticas situadas: Mediación, activismo y derechos ciudadanos en los procesos participativos (también) situados.
(2018)[Resumen] Este artículo explora los orígenes, referentes y reconceptualización de la mediación y de las prácticas artísticas contemporáneas, como acciones situadas en los contextos sobre los que éstas actúan. Entendiendo ... -
Social Sciences Teaching: Building a Holistic Approach from Student Teachers’ Social Representations
(MDPI, 2022-07-14)[Abstract] The dynamics that today’s society is facing require critical citizens capable of understanding the complexity of problems from their various dimensions. This work aimed to investigate the social representations ... -
Students’ Social Representations of Forced Migration as a Relevant Social Problem and Its Curricular Inclusion at the End of Primary School
(2021)[Abstract] The purpose of this paper is to assess students’ social representations of forced migration as a relevant social problem in the last year of primary education and the opportunity for its curricular inclusion. ... -
Sustainability and visitor management in tourist historic cities: the Case of Santiago de Compostela, Spain
(Routledge Taylor & Francis Group, 2018)[Abstract] Tourism has a leading role in heritage cities and this implies a major challenge. The overall objective of this paper is to evaluate the performance of tourism planning and management with the view of achieving ... -
Teaching and learning landscape in primary education in Spain: A necessary curricular review to educate citizens
(ZRC SAZU, Geografski inštitut Antona Melika, 2022)[Abstract] The study of landscape is not new, nor is society’s concern for the environment. It occupies a central place in teaching geography and offers many opportunities for the integration of one’s own contents of ... -
Territorios de la Mirada. Inclusión, Educación y Artes con la Comunidad Refugiada en Grecia
(Universidad Autónoma de Madrid, 2021)[Resumen] Este artículo presenta los resultados de la práctica e investigación pedagógicas llevadas a cabo dentro del proyecto de cooperación internacional “Artes, cultura y educación para el desarrollo. Educación y ... -
The Mark of Fairy Tales on Galician Literature for Children and Young Adults
(Brill, 2019-12-23)[Abstrac] This chapter conducts an historical overview of Galician literature for children and young adults, analysing the most representative works from each of the different established periods of Galician literature in ... -
The Old Havana: Economic and Social Impact of Tourism Management on the Quality of Life of Residents
(Springer Nature, 2018-07-31)[Abstrac] The Old Havana, a World Heritage Site since 1982, is one of the main tourist attractions in Cuba, but it is also a space with a marked residential nature. In recent years, the process of recovering this site and ... -
The Role of Intangible Heritage in Critical Citizenship Education: An Action Research Case Study with Student Primary Education Teachers
(MDPI, 2023-08-04)[Abstract] Heritage plays a significant role in understanding historical societies, particularly intangible heritage, as a legacy kept “alive” solely by the action of communities. Therefore, it holds great education potential ... -
Trainee Teachers’ Perceptions of Socio-Environmental Problems for Curriculum Development
(MDPI, 2022)[Abstract] Socio-environmental problems are some of the major concerns of today’s society, and education is an essential area to raise awareness and mould future citizens who will be committed to sustainability. The purpose ... -
Understanding the Significance of Cultural Heritage in Society from Preschool: An Educational Practice with Student Teachers
(MDPI, 2023-09-01)[Abstract] To understand the significance that cultural heritage has today and, above all, the role of citizens in decision-making for its valorisation, transmission, and management, it is necessary to approach it from a ... -
Urban public space and culture : the case of Santiago de Compostela
(Peter Lang, 2018)[Abstract] The objective of this chapter is to understand the formal and informal cultural manifestations produced by public, private and collective institutions. The analysis hopes to contribute to the development of ... -
Using big data to measure tourist sustainability: Myth or Reality?
(MDPI, 2019-10-13)[Abstract] The concern about the production of international standards to measure the sustainability of tourism is present today, especially the discourse on the introduction of new sources. This article aims to survey and ... -
El uso de la tecnología big data en turismo a través de experiencias prácticas
(Thompson Reuters Aranzadi, 2018)[Resumen] El capítulo pretende mostrar las oportunidades que ofrece el uso de la tecnología Big Data en el sector turístico, así como sus principales retos y limitaciones. Con este objetivo se abordan cuatro casos de estudio ...