La crítica de la « falsa razón de Estado » en la comedia de Antonio Enríquez Gómez, El maestro de Alejandro (1666)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/24296
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
La crítica de la « falsa razón de Estado » en la comedia de Antonio Enríquez Gómez, El maestro de Alejandro (1666)Alternative Title(s)
Literary Criticism of the “fallacious raison d’état” in Antonio Enríquez Gómez’s Comedy El maestro de Alejandro (1666)Author(s)
Date
2017Citation
Tropé, H. (2017). La crítica de la « falsa razón de Estado » en la comedia de Antonio Enríquez Gómez, El maestro de Alejandro (1666). Janus: estudios sobre el Siglo de Oro, 6, 230-242. https://www.janusdigital.es/articulo.htm?id=93
Abstract
[Resumen] A través de la representación de tres personajes históricos de la antigüedad (Alejandro Magno, Aristóteles y el rey Filipo de Macedonia) y valiéndose de potentes ecos de las teorías antimaquiavélicas de los siglos XVI y XVII, esta comedia política pone en tela de juicio la “falsa razón de Estado”, esto es una política no subordinada a la moral [Abstract] By depicting three historical characters from ancient history (Alexander the Great, Aristotle and King Philip II of Macedonia) and effectively using anti-Machiavellian theories from the XVIth and XVIIth centuries, this comedy calls into question the “fallacious raison d’état”, namely that politics must not be subordinate to morality.
Keywords
Alejandro Magno
Aristóteles
Teorías antimaquiavélicas
Razón de Estado
Felipe IV
Olivares
Alexander the Great
Aristotle
Anti-Machiavellian theories
Raison d’état
Philip IV
Aristóteles
Teorías antimaquiavélicas
Razón de Estado
Felipe IV
Olivares
Alexander the Great
Aristotle
Anti-Machiavellian theories
Raison d’état
Philip IV
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 España
ISSN
2254-7290