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dc.contributor.authorCalvo-Porral, Cristina
dc.contributor.authorNieto-Mengotti, Manuel
dc.date.accessioned2019-07-02T11:10:05Z
dc.date.available2019-07-02T11:10:05Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationCristina Calvo-Porral, Manuel Nieto-Mengotti, (2019) "The moderating influence of involvement with ICTs in mobile services", Spanish Journal of Marketing - ESIC, Vol. 23 Issue: 1, pp.25-43es_ES
dc.identifier.issn2444-9709
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/23348
dc.description.abstract[Abstract] Purpose – The growing availability of wireless internet services and the great popularization of smartphones and other mobile devices means a greater challenge for mobile service companies that need to identify the factors influencing the use behavior of mobile services. So considering that the level of consumer involvement can lead to differences in service outcome evaluations, this study aims to examine whether consumer involvement with information and communication technologies (ICTs) has a moderating influence on consumer behavior in mobile services Design/methodology/approach – The authors propose an integrative model of the usage of mobile services to examine the moderating role of involvement with ICTs. Drawing on a sample of 493 users, two levels of involvement with ICTs were examined; and data were analyzed through multiple-group structural equation modeling. Findings – Findings show that the level of consumer involvement with ICTs influences the behavior in the mobile services. Further, the findings support that mobile services’ perceived quality, followed by the service perceived value are the factors with a stronger influence in satisfaction with mobile services, regardless the level of consumer involvement with ICTs. However, the mobile company corporate image has a lower influence. In addition, the results support the partial moderating role of involvement with ICTs in the loyalty toward mobile service providers, suggesting that consumers lowly involved with ICTs experience a greater impact of the service quality on their loyalty. Originality/value – The main contribution of this study is the examination of the influence of involvement with technologies in consumer behavior in the mobile serviceses_ES
dc.description.abstract[Resumen] Propósito – La disponibilidad creciente de los servicios internet inalámbrico y la gran popularización y adopción de los smartphones y de otros dispositivos móviles supone un gran desafío para las compañías de servicios móviles que necesitan identificar aquellos factores que influyen en el comportamiento de uso de los servicios móviles. Así, considerando que el nivel de implicación del consumidor puede llevar a diferencias en las evaluaciones de los resultados de los servicios, este estudio analiza si la implicación del consumidor con las tecnologías de la información y la comunicación (TICs) tiene una influencia moderadora en el comportamiento del consumidor en los servicios móviles. Metodología – Se propone un modelo integrador sobre el uso de los servicios móviles para examinar el rol moderador de la implicación del consumidor con las TICs. Sobre la base de una muestra de 493 usuarios, se analizaron dos niveles de implicación con las TICs; y los datos fueron analizados mediante un modelo multigrupo de ecuaciones estructurales. Resultados – Los resultados muestran que el nivel de implicación del consumidor con las TIC influye en su comportamiento hacia los servicios móviles. Además, nuestros resultados respaldan que la calidad percibida de los servicios móviles, seguida del valor percibido de estos servicios son los factores con mayor influencia en la satisfacción con los servicios móviles, independientemente del nivel de implicación del consumidor con las TIC. Sin embargo, la imagen corporativa de la compañía de servicios móviles tiene una influencia menor. Adicionalmente, nuestros resultados muestran el rol moderador parcial de la implicación con las TIC en la lealtad hacia los proveedores de servicios móviles, sugiriendo que los consumidores poco implicados con las TIC experimentan un mayor impacto de la calidad del servicio en su lealtad. Valor – La principal contribución de este estudio es el análisis de la influencia de la implicación del consumidor con las tecnologías, en su comportamiento hacia los servicios de comunicación móvil.
dc.language.isoenges_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.1108/SJME-08-2018-0036
dc.rightsAtribución 4.0 Españaes_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/es/*
dc.subjectMobile serviceses_ES
dc.subjectInvolvementes_ES
dc.subjectInformation and communication technologieses_ES
dc.subjectConsumer behaviores_ES
dc.subjectServicios móvileses_ES
dc.subjectImplicaciónes_ES
dc.subjectTecnologías de la información y la comunicación (TICs)es_ES
dc.subjectComportamiento del consumidores_ES
dc.titleThe moderating influence of involvement with ICTs in mobile serviceses_ES
dc.title.alternativeLa influencia moderadora de la implicacion con las TICs en los servicios movileses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleSpanish Journal of Marketing - ESICes_ES
UDC.volume23es_ES
UDC.issue1es_ES
UDC.startPage25es_ES
UDC.endPage43es_ES


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