Listar GI-GIPED - Artigos por título
Mostrando ítems 10-29 de 57
-
Comportamiento materno percibido y orientación a metas de los hijos/as
(2021)[Resumen] Introducción. La orientación a metas de los estudiantes puede estar influenciada, entre otros factores, por los comportamientos que componen los estilos educativos de los padres y las madres. De acuerdo con ... -
Condicionantes sociodemográficos de la actividad sexual en la vejez
(Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos de España, 2021)[Resumen] Las personas mayores siguen manteniendo actividad sexual a pesar de las barreras relativas a la salud y otros aspectos sociales que podrían limitarla o alterarla. La investigación ha constatado que variables ... -
La consecución del funcionamiento psicológico pleno: la dimensión de crecimiento personal
(Consejo General de la Psicología de España, 2022)[Resumen] Los grandes avances médicos logrados en las últimas décadas han posibilitado un inusitado aumento de la esperanza de vida en buena parte de la población mundial, especialmente en los países desarrollados. Sin ... -
Coping flexibility and eudaimonic well-being in university students
(The Scandinavian Psychological Associations, 2018-08)[Abstract] Despite the growing interest in the relationship between coping strategies and eudaimonic well-being, few studies have examined this issue from the perspective of coping flexibility. Therefore, the present study ... -
Coping profiles and their relationship with self-compassion in childhood
(Facultad y Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo; Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2022-01)[Abstract] Introduction: In line with the growing attention to mental health and stress in children, the present study analyzed the existence of differentiated profiles of coping in response to everyday stressors. The study ... -
Coping Strategies and Self-Efficacy in University Students: A Person-Centered Approach
(2020)[Abstract] In daily academic life, students are exposed to a wide range of potentially stressful situations which could negatively affect their academic achievement and their health. Among the factors that could be weakened ... -
COVID-19 Lockdown: Key Factors in Citizens’ Stress
(2021)[Abstract] Background: Confinement due to COVID-19 can have a short‐ and long-term impact on mental health (increased levels of stress and anxiety and emotional upheaval) and on people’s quality of life. Knowing what factors ... -
Defensive pessimism, self-esteem and achievement goals: A person-centered approach
(Facultad y Departamento de Psicología de la Universidad de Oviedo; Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias, 2018)[Abstrac] The relationship between defensive pessimism, self-esteem, and achievement goals is a controversial issue. The main contribution of this research is the adoption of a person-centered approach to explore the ... -
Diferencias en ansiedad ante los exámenes en función de los niveles de autoestima en estudiantes de Educación Primaria
(2021)[Resumen] Si bien la ansiedad ante los exámenes ha estado tradicionalmente presente en etapas académicas medias y superiores, se ha constatado un significativo incremento de este fenómeno en la población de estudiantes de ... -
Diferencias en la implicación en los deberes escolares en función del rendimiento académico
(2020)[Resumen] El objetivo de este trabajo fue comprobar si hay diferencias en la implicación en los deberes escolares en función de los distintos niveles de rendimiento académico de los estudiantes. Debido al posible efecto ... -
Effects of a homework implementation method (MITCA) on school engagement
(Springer, 2023-09-14)[Abstract] MITCA (homework implementation method) was born with the purpose of turning homework into an educational resource capable of improving the self-regulation of learning and the school engagement of students. In ... -
Effects of a homework implementation method (MITCA) on self-regulation of learning
(Springer, 2024-02-16)[Abstract] The MITCA method (Homework Implementation Method) was developed with the purpose of turning homework into an educational resource capable of improving students’ self-regulated learning and school engagement. In ... -
Estrategias de self-handicapping y pesimismo defensivo: análisis de su prevalencia en entornos universitarios y diferencias de género
(2022)[Resumen] Para algunos estudiantes, un bajo rendimiento es sinónimo de baja competencia personal. En aras de proteger sus propios sentimientos de valía, estos estudiantes se implican propositivamente en la adopción de ... -
Estresores académicos percibidos por estudiantes universitarios de ciencias de la salud
(Elsevier, 2010-04-24)[Resumen] El propósito de esta investigación es identificar qué situaciones del contexto académico son percibidas como generadoras de estrés en una muestra de estudiantes de ciencias de la salud y en qué medida lo hacen. ... -
Eudaimonic well-being and coping with stress in university students : the mediating/moderating role of self-efficacy
(MDPI, 2018-12-25)[Abstract] The importance of personal psychological resources in preventing academic stress has enjoyed little attention to date, despite the high rates of stress that exist among university students. This article analyzes ... -
Flexibilidad en el afrontamiento del estrés y fortalezas personales en estudiantes universitarios
(2021)[Resumen] Las altas y heterogéneas demandas que ha de afrontar el estudiantado universitario en su día a día han acrecentado en los últimos años el interés de la investigación por el estudio de la flexibilidad en el ... -
Gender Differences in Mathematics Motivation: Differential Effects on Performance in Primary Education
(2020)[Abstract] In addition to attempting to verify gender differences, this study aims to examine the explanatory potential of boys’ and girls’ attitudes toward mathematics on their performance. The sample comprised 897 students ... -
La gestión cultural en la era digital : [reseña del libro]
(Ediciones Complutenses, 2023-04-14) -
Intrinsic motivation and perceived utility as predictors of student homework engagement
(Universidad de País Vasco, 2020-06-18)[Abstract] The value assigned to, including the utility value, is behind the students’ choices and their degree of engagement, effort and persistence with learning activities and, finally, explains academic achievement. ... -
Motivational profiles in high school students : differences in behavioural and emotional homework engagement and academic achievement
(International Union of Psychological Science, 2016-12-12)[Abstract] This work examined whether combinations of academic and non-academic goals generated different motivational profiles in high school students. Besides, differences in homework behavioural engagement (i.e. amount ...