Pragmatic competence in Spanish students of EFL: making requests and apologies
Title
Pragmatic competence in Spanish students of EFL: making requests and apologiesAlternative Title(s)
La competencia pragmática en estudiantes españoles de ILE: hacer peticiones y pedir disculpasA competencia pragmática en estudantado español de ILE: facer petición e desculpas
Author(s)
Directors
Woodward-Smith, ElizabethDate
2016Center/Dept./Entity
Universidade da Coruña. Facultade de FiloloxíaDescription
Traballo fin de mestrado (UDC.FIL). Estudos ingleses avanzados e as súas aplicacións. Curso 2015/2016Abstract
[Abstract] This dissertation examines the pragmatic competence of Spanish advanced learners of English through the performance of requests and apologies. Data has been drawn from production questionnaires by means of the elicitation of the speech acts expected. As we were interested in the communicative effect of the utterances, a group of British informants was required to evaluate their acceptability and/or offensiveness in order to ensure natural native speaker reactions to the utterances produced, and therefore provide academically valid data. Due to the input provided by these external evaluators, we have been able to reach some interesting conclusions about pragmatic failure, that is to say, unsuccessful communication caused by deficiencies in the students’ pragmatic competence, which are not only related to cultural differences but also to personal traits. Hence, at the end of this dissertation we offer strategies and techniques than can help to compensate this insufficiency by raising the pragmatic awareness of both foreign language learners and teachers in the classroom.
Keywords
Pragmatics
English language
Requests
Apologies
Spanish learners of English
English language
Requests
Apologies
Spanish learners of English
Rights
Os titulares dos dereitos de propiedade intelectual autorizan a visualización do contido deste traballo a través de Internet, así como a súa reproducción, gravación en soporte informático ou impresión para o seu uso privado e/ou con fins de estudo e de investigación. En nengún caso se permite o uso lucrativo deste documento. Estos dereitos afectan tanto ó resumo do traballo como o seu contido Los titulares de los derechos de propiedad intelectual autorizan la visualización del contenido de este trabajo a través de Internet, así como su repoducción, grabación en soporte informático o impresión para su uso privado o con fines de investigación. En ningún caso se permite el uso lucrativo de este documento. Estos derechos afectan tanto al resumen del trabajo como a su contenido