Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 02, Nº 02, 2016
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 2. Publicacións UDC
  • Revistas UDC
  • Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity
  • REV - SPORTIS - Vol. 02, Nº 02, 2016
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Las competencias básicas a través del tenis de mesa

Thumbnail
View/Open
SPORTIS_2_2_2016_9.pdf (606.0Kb)
SPORTIS_2_2_2016_9_eng.pdf (434.7Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/17723
Collections
  • REV - SPORTIS - Vol. 02, Nº 02, 2016 [11]
Metadata
Show full item record
Title
Las competencias básicas a través del tenis de mesa
Alternative Title(s)
The Core competencies through Table Tennis
Author(s)
Iglesias Delgado de Torres, Alfredo
Date
2016
Citation
Sportis, 2016, 2 (2): 268-287 ISSN: 2386-8333
Abstract
[Resumen] El presente artículo analiza la opinión de los profesores de Educación Física que imparten clases en los colegios públicos de la Comunidad de Madrid sobre las competencias básicas susceptibles de ser trabajadas a través del tenis de mesa y si creen recomendable su utilización en la Educación Primaria. Para ello, se ha utilizado una metodología inductiva, transversal y de cuantitativa. La población objeto de estudio fue la totalidad de los colegios públicos de la Comunidad de Madrid, siendo los profesores de Educación Física los encargados de facilitar los datos solicitados. Estos datos se obtuvieron utilizando un cuestionario auto administrado con preguntas cerradas de opción múltiple previamente validado por un panel de 5 expertos. Las variables indirectas fueron: el género del profesorado, la edad del profesorado, la experiencia profesional y el tipo de destino. El proceso de la toma de datos supuso un lapso de tiempo de 3 meses, desde mayo de 2015. Se obtuvieron los siguientes datos: sobre una población de 798 colegios, se consiguió una muestra de 276, esto supuso una tasa de respuesta del 34,59%, asumiendo la situación más desfavorable posible (p=q) y un nivel de confianza del 95%, para el total de los 276 cuestionarios cumplimentados, el error máximo fue del ±4,78%. Tras el análisis de los resultados, se apreció la contribución del tenis de mesa a la adquisición de las competencias básicas y al objetivo “k” del Título I, Capítulo II, artículo 17 de objetivos de la Educación Primaria de la LOE modificada por la LOMCE
 
[Abstract] This article analyzes the views of physical education teachers who teach in public schools of the Community of Madrid on the core competencies that can be worked through table tennis and if they recommended its use in primary education. To do this, we used an inductive, transverse and quantitative methodology. The study population was all the public schools in the Community of Madrid, being the physical education teachers responsible for providing the requested data. These data were obtained using a self-administered with closed multiple choice questions previously validated by a panel of 5 experts questionnaire. Indirect variables were: gender of teachers, teacher age, professional experience and type of school. The process of data collection took 3 months, starting in May 2015. The following data were obtained: of the 798 schools in the Community of Madrid, a sample of 276 was obtained, this resulted in a response rate of 34, 59%, assuming the worst case scenario (p = q) and a confidence level of 95%, for total of 276 completed questionnaires, the maximum error was ± 4.78%. After analyzing the results, the contribution of table tennis appreciated the acquisition of basic skills and the objective "k" of Title I, Chapter II, Article 17 objectives of Primary Education LOE amended by LOMCE
 
Keywords
Competencias básicas
Tenis de mesa
Educación física
Physical education
Racquet sports
Primary education
 
Editor version
http://dx.doi.org/10.17979/sportis.2016.2.2.1476
ISSN
2386-8333

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback