Listar GI-IPRF - Artigos por autor "López-Larrosa, Silvia"
Mostrando ítems 1-16 de 16
-
Adapting the Unique Minds Program: exploring the feasibility of a multiple family intervention for children with learning disabilities in the context of Spain
López-Larrosa, Silvia; González-Seijas, Rosa M.; Carpenter, John S.W. (Wiley, 2016-04-20)[Abstract] The Unique Minds Program (Stern, Unique Minds Program, 1999) addresses the socio-emotional needs of children with learning disabilities (LD) and their families. Children and their parents work together in a ... -
El conflicto entre los padres, la seguridad emocional y el autoconcepto de los adolescentes
López-Larrosa, Silvia; Periscal, Claudia (Colegio Oficial de la Psicología de Madrid, 2021-06-03)[Resumen] Según la teoría de la seguridad emocional, una meta fundamental para los adolescentes es sentirse seguros en su familia. El conflicto interparental destructivo mina su seguridad emocional pero pocos trabajos ... -
Context, process, and participant response in the implementation of family support programmes in Spain
Byrne, Sonia; López-Larrosa, Silvia; Martín, Juan C.; Callejas, Enrique; Máiquez, María L.; Rodrigo, María J. (Colegio Oficial de la Psicología de Madrid, 2022-07-29)[Abstract] Implementation research addresses how well a programme is conducted when applied in real-world conditions. However, research based on quality standards is still scarce as it requires monitoring context, process, ... -
Ecuadorian Mothers of Preschool Children With and Without Intellectual Disabilities: Individual and Family Dimensions
Villavicencio Aguilar, Carmita; López-Larrosa, Silvia (Elsevier, 2020-10)[Abstract] Background: Approximately 71,454 children younger than 5 years old have a disability in Ecuador. Aims: Our objective was to compare and relate family cohesion, adaptability, coping, perceived stress, and control ... -
Efectos del entrenamiento en conciencia fonológica y velocidad de denominación sobre la lectura: un estudio longitudinal
González-Seijas, Rosa M.; Cuetos Vega, Fernando; López-Larrosa, Silvia; Vilar, Juan M. (Universidad de Navarra, 2017)[Abstract] Existen una serie de predictores que contribuyen directamente a la precisión y a la velocidad lectora. En este trabajo se analizan los efectos que un programa de instrucción en dos de dichos predictores, “conciencia ... -
Emotional security and interparental conflict: responses of adolescents from different living arrangements
López-Larrosa, Silvia; Sánchez-Souto, Vanesa; Ha, Anh P.; Cummings, E. Mark (Springer, 2019-03-02)[Abstract] Objectives. Interparental conflict (IPC) is linked with adolescents’ heightened emotional insecurity about family relations. Our aim was to examine Spanish adolescents’ differential responses to IPC as a function ... -
Estrés y satisfacción familiar en estudiantes universitarios: ¿afecta el divorcio parental?
Viqueira-Gutiérrez, Laura; López-Larrosa, Silvia (Universidade da Coruña; Universidade do Minho, 2017-07-01)[Resumen] Esta investigación explora si el divorcio de los padres se relaciona con el estrés y la satisfacción familiares de sus hijos universitarios, así como con la calidad y la frecuencia de las relaciones padres-hijos. ... -
Exploring the relationship between interparental conflict and emotional security: what happens with adolescents in residential care compared to those living with their families?
López-Larrosa, Silvia; Mendiri, Paula; Sánchez Souto, Vanesa (Elsevier, 2019-03-30)[Abstract] The effect of interparental conflict (IPC) on adolescents has captured the attention of researchers for the last decades, but the study of the effect of IPC on the emotional security of adolescents in residential ... -
Funcionamiento familiar y estrategias de afrontamiento de madres y padres de preescolares con discapacidad intelectual
Villavicencio Aguilar, Carmita; López-Larrosa, Silvia (Universidad Estatal de Milagro, 2019-09)[Resumen] La espera y nacimiento de un hijo implica cambios en la dinámica familiar, incrementados cuando el hijo tiene discapacidad intelectual. No obstante, los procesos individuales y familiares son diferentes al afrontar ... -
Immigrant students in Spain compared to spanish students: perceived relationships and academic results
López-Larrosa, Silvia; Barrós-Pérez, Cristina; Amigó, María F.; Dubra, Marie (Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos de España, 2019-04-23)[Abstract] Personal relationships are central to adolescent students' lives, not just the relationships in which they themselves are involved but also those that unfold around them. This study considers immigrant and ... -
Parentalidad positiva: afecto, control y justicia del trato parental hacia díadas fraternas y su relación con los problemas socio-emocionales de los hijos adolescentes
Posada, David; López-Larrosa, Silvia (Universidade de Vigo, 2023-03-31)[Resumen] Cuando se estudia la parentalidad positiva, no suele tenerse en cuenta la percepción que los hijos/as tienen del comportamiento diferencial de sus padres y madres hacia cada hijo/a. En este trabajo, los objetivos ... -
Parentalidad positiva: afecto, control y justicia del trato parental hacia díadas fraternas y su relación con los problemas socio-emocionales de los hijos adolescentes
Posada, David; López-Larrosa, Silvia (Universidade de Vigo, 2023-10-31)[Resumen] Cuando se estudia la parentalidad positiva, no suele tenerse en cuenta la percepción que los hijos/as tienen del comportamiento diferencial de sus padres y madres hacia cada hijo/a. En este trabajo, los objetivos ... -
Relaciones familia-escuela: creencias desde los servicios de orientación
Cueli Naranjo, María de los Ángeles; López-Larrosa, Silvia (UNED, 2022-07-31)[Resumen] Una de las tareas de los servicios de orientación es relacionarse con las familias. Sin embargo, las creencias de los y las orientadoras sobre dichas relaciones y su rol con respecto a las familias han sido poco ... -
Teachers and trainee teachers’ beliefs about family-school relationships
López-Larrosa, Silvia; Richards, Andrew; Morao Rodríguez, Sabrina Ayleen; Gómez Soriano, Laura (Universidad de Oviedo, 2019-01)[Abstract] Teachers’ and trainee teachers’ beliefs have been capturing the attention of researchers for the last few decades but beliefs about family-school relationships are not often addressed. Our aim was to compare ... -
Using machine learning techniques to predict adolescents’ involvement in family conflict
López-Larrosa, Silvia; Sánchez Souto, Vanesa; Losada, David E.; Parapar, Javier; Barreiro, Álvaro; Ha, Anh P.; Cummings, E. Mark (2022)[Abstract] Many cases of violence against children occur in homes and other close environments. Machine leaning is a novel approach that addresses important gaps in ways of examining this socially significant issue, ... -
Validación de la escala Seguridad en el Sistema Familiar (SIFS) en dos muestras españolas de adolescentes y jóvenes residentes con su familia e institucionalizados
López-Larrosa, Silvia; Mendiri, Paula; Sánchez Souto, Vanesa (Pontificia Universidad Javeriana, 2016-09)[Resumen] En este trabajo, se analizaron las propiedades psicométricas de la escala de Seguridad en el Sistema Familiar (SIFS) (Forman & Davies, 2005) que mide la percepción de seguridad o amenaza que tienen los hijos ...