Innovación educativa en los centros de enseñanza

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/12603Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Innovación educativa en los centros de enseñanzaAlternative Title(s)
Educational innovation in the centers of educationDate
2013Citation
Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación, 2013, 21: 137-148. ISSN: 1138-1663
Abstract
[Resumen] Este trabajo se centra en el estudio de las distintas formas de innovación que han ido surgiendo con el paso del tiempo en el proceso de enseñanza- aprendizaje. El objetivo, es estudiar los cambios que han ido apareciendo con los años y las innovaciones más actuales en algunos centros de enseñanza de Castilla y León. Se ha utilizado una metodología cualitativa basada en una entrevista para el profesorado de algunos centros educativos de Castilla y León (en las provincias de Zamora y Salamanca). Se trata de un estudio piloto para ver si existen diferencias en las percepciones de los profesores sobre la innovación educativa en función del centro educativo al que pertenecen. Para el análisis de los resultados se hizo el vaciado de las entrevistas, su valoración y el análisis de diferencias entre los distintos centros de estudio. Con esto, no se pretende llegar a una respuesta absoluta, puesto que se trata de un estudio piloto, sino entregar algunos elementos que permitan profundizar en el tema y obtener conclusiones para futuras investigaciones. [Abstract] This paper focuses on the study of the different forms of innovation that have arised throughout the teaching - learning process. The aim of the study is to analyze the changes that have appeared throughout time and the most current innovations in some education centers of Castile and Leon. The methodology used during the study was qualitative after analysing the survey that teaching staff of some educational centers of Castile and León answered (in the provinces of Zamora and Salamanca). This is a pilot study to check possible differences in the perceptions of teachers on teaching innovation depending on the education center in which they work. The results of the study were extracted after analyzing and evaluating the data collected in the interviews and the analysis of differences between the participant centers of the study. Limitations of the study show that a final response is not possible since it is an experimental study but the principal aim is to present some elements that will allow to analyze this topic further and to obtain conclusions for future investigations on this topic.
Keywords
Actitudes del profesorado ante los cambios
Creatividad
Innovación con TIC
Teaching innovation
Teacher’s attitudes towards changes
Creativity
ICT Innovation
Creatividad
Innovación con TIC
Teaching innovation
Teacher’s attitudes towards changes
Creativity
ICT Innovation
ISSN
1138-1663