A muller e o sistema educativo. Actitudes sociais, poder político e ideoloxía dominante. Estudio dun caso: Concello de A Coruña 1970-1985
Ver/ abrir
Use este enlace para citar
http://hdl.handle.net/2183/7843Coleccións
Metadatos
Mostrar o rexistro completo do ítemTítulo
A muller e o sistema educativo. Actitudes sociais, poder político e ideoloxía dominante. Estudio dun caso: Concello de A Coruña 1970-1985Autor(es)
Data
2009Cita bibliográfica
Sarmiento Anuario galego de historia da educación, 2009, 13: 101-130. ISSN: 1138-5863
Resumo
[Resumo] Este artigo desenvolve o “Perfil Lingüístico” dos ensinantes da cidade de A
Coruña durante a chamada etapa “da transición política” no Estado español. A etapa abran-
gue un período político e de grandes expectativas de cambio pola maioría da sociedade
pero tamén de grandes temores a ese cambio polas forzas hexemónicas e dominantes
(acción e reacción). O resultado das negociacións políticas foi a elaboración dun texto
Constitucional chamado a satisfacer as moitas e distintas necesidades sociais (liberdade,
expresión, convivencia, estrutura do territorio, lingüisticas, educativas, relixiosas, etc), con-
formando un Estado novo chamado das “Autonomías”. Se, desde un punto de vista políti-
co, o resultado acadado significou un “cambio”, “unha ruptura” ou unha “continuidade” co
sistema anterior será unha temática presente nas prácticas politicas do hoxe mesmo e
sobre todo no futuro máis inmediato; así a observación dos comportamentos e actitudes
dos ensinantes ao longo desta etapa de transición, estudiados nunha organización escolar:
como estruturan e reestruturan o traballo os mestres, como fan o seu traballo, como se rela-
cionan entre eles e cos alumnos, que tipos de coñecementos consideran máis importantes,
etc., poden aportarnos explicacións ás seguintes cuestións: feminización do ensino, prole-
terización, control nos centros, posibilidades de cambio, resistencias e conflictos. A lingua
constitúe un elemento básico de identidade cultural e representa un valor fundamental de
cohesión social; unha vez acreditados os dereitos lingüísticos dos galegos correspóndelle
a escola crear espazos de formación, uso e recuperación da lingua galega. O obxecto deste
traballo é o estudio das actitudes diferenciadas das mestras nas organización educativas
da cidade de A Coruña no período 1970/1985, entre estas actitudes atópanse as lingüísti-
cas que son ás que aquí presentamos. [Abstract] This article examines the “Linguistic profile” of teachers in the city of A Coruña
during the period known as the “political transition” in Spain. The time frame covers a political
period that filled the society at large with great expectations for change, but they were also
extremely fearful of this change owing to the the dominant hegemonic forces (action and
reaction). The outcome of the political negotiations was a Constitutional text aimed at mee-
ting the many, different social needs (liberty, freedom of speech, harmony, territorial structu-
ring, linguistics, education, religion, etc.), comprising a new Nation of Autonomous
Communities. If, from a political standpoint, the result achieved was interpreted as a “chan-
ge”, a “break” or a “continuity” as regards the previous system, it is also a theme that is still
present in today’s political practices, and particularly in the near future. Hence the observa-
tion of the behavior and attitude of teachers over the course of this transition period is exami-
ned in a school environment: how teachers structure and restructure their work, how they
carry out their work, how they interact with each other and with the students, what kind of
knowledge they consider to be most important, etc. All of this information can provide us with
answers to the following questions: the feminization of education, proletarianiization, control
in the schools, possibilities for change, resistance and conflict. Language is a basic element
of our cultural identity and it represents a fundamental value of social cohesion. Once the lin-
guistic rights of the Galician people have been established, it is up to the schools to create
spaces for the instruction, use and recuperation of the Galician language. The purpose of this
paper is to study the different attiudes of teachers in educational organizations in the city of
A Coruña from 1970-1985. Among these attitudes we find the linguistics presented here.
Palabras chave
Lingua
Feminización
Usos lingüísticos
Diglosia
Glotofaxia
Bilingüismo
Conflitos
Language
Linguistic uses
Diglossia
Glottophagy
Bilinguism
Conflicts
Feminización
Usos lingüísticos
Diglosia
Glotofaxia
Bilingüismo
Conflitos
Language
Linguistic uses
Diglossia
Glottophagy
Bilinguism
Conflicts
ISSN
1138-5863