Procesos creativos en las Vanguardias
![Thumbnail](/dspace/bitstream/handle/2183/37594/Luz_Paz_Agras_2019_Procesos_creativos_enlas_vanguardias.pdf.jpg?sequence=5&isAllowed=y)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/37594
Except where otherwise noted, this item's license is described as ATTRIBUTION-NONCOMMERCIAL-SHAREALIKE 4.0 INTERNATIONAL
Collections
- GI-GICAP - Artigos [36]
Metadata
Show full item recordTitle
Procesos creativos en las VanguardiasAuthor(s)
Date
2019Citation
Paz-Agras, L. (2019). Procesos creativos en las Vanguardias: De la pintura a la arquitectura. Estoa, Revista de la Facultad de Arquitectura y Urbanismo de la Universidad de Cuenca, 8(15), 21-30. doi:10.18537/est.v008.n015.a02
Abstract
[Resumen] Las Vanguardias de principios del S. XX rompen con la tradicional
distinción de disciplinas artísticas para moverse en un espacio
de ambigüedad en el que estos límites se difuminan. El espacio
expositivo juega un papel especialmente relevante en este sentido, ya que
actúa como laboratorio en el que confluyen e interaccionan objeto artístico y
espectador dando lugar a experiencias que, en muchos casos, trascienden la
exposición y se trasladan a la arquitectura más disciplinar. A través del análisis
del Espacio Proun de El Lissitzky del año 1923 y algunas de las propuestas
neoplasticistas más relevantes de esa misma época, se rastrean aportaciones
a la arquitectura que parten de la pintura a partir de un proceso creativo
experimental y de interacción entre ambas disciplinas. Estos hallazgos, en
parte ensombrecidos por la hegemonía del Movimiento Moderno, han sido
incorporados a la práctica arquitectónica del siglo XX y suponen un capítulo
relevante en los procesos creativos interdisciplinares. [Abstract] The 20th Century Avant-Garde Movements broke with the traditional
distinction of artistic disciplines in favour to an ambiguous space where
limits are diffuse. Exhibition space played a relevant role in this sense as
a laboratory where art object and spectator are together in interaction,
getting to experiences that, in many cases, transcend from the exhibition
to disciplinary Architecture. Through the analysis of the Proun Space of El
Lissitzky, constructed in 1923, and some of the most relevant proposals of
Neplasticist authors, focusing on the creative and experimental process,
contributions from Painting to Architecture are established. Some of them,
partially shaded by the hegemony of Modern Movement, have been
incorporated to 20th Century architectural projects and they are a significant
chapter about interdisciplinary creative processes.
Keywords
El Lissitzky
Espacio expositivo
Interdisciplinariedad
Neoplasticismo
Procesos creativos
Creative processes
Exhibition space
Interdisciplinary
Espacio expositivo
Interdisciplinariedad
Neoplasticismo
Procesos creativos
Creative processes
Exhibition space
Interdisciplinary
Editor version
Rights
ATTRIBUTION-NONCOMMERCIAL-SHAREALIKE 4.0 INTERNATIONAL
ISSN
1390-9274