Driving factors of the Collaborative Consumption in the European Union scene
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Driving factors of the Collaborative Consumption in the European Union sceneAutor(es)
Data
2018Cita bibliográfica
Barreiro Gen, M. (2018). Driving factors of the Collaborative Consumption in the European Union scene. Atlantic Review of Economics: Revista Atlántica de Economía, 1(1).
Resumo
[Abstract]: The defense of unlimited economic growth as the main objective to be achieved has
been questioned for decades and with even more intensity in recent years. In this
context, the Sharing Economy’s initiatives have dramatically increased. This study
expands our current understanding of driving factors of the Collaborative Consumption
in European Union member countries, focusing on the case of Spain. A cluster analysis
was run, involving two methods: the hierarchical and the iterative. The results obtained
were compared with the available scarce data and the position of the main
stakeholders. The analysis has shown that the northwest in Europe is the best position
to develop activities as part of a Sharing Economy. However, data have shown that
there are countries as Spain, in the southwest, with a lot of initiatives: the
consequences of the economic crisis and the need to save money have been shown
as the main drivers of these new models of business in these states. On the other
hand, the favorable attitude of the institutions of the European Union to the
Collaborative Economy has to be highlighted and its rejection of increased regulation
that would hinder its development. [Resumen]: La defensa del crecimiento económico ilimitado como el principal objetivo a alcanzar
ha sido cuestionada durante décadas y aún con más intensidad en los últimos años.
En este contexto, las iniciativas de Economía Colaborativa han aumentado a un ritmo
vertiginoso. Este trabajo estudia los factores impulsores del consumo colaborativo en
los países miembros de la Unión Europea, centrándose en el caso de España. Se ha
llevado a cabo un análisis clúster en el que se han utilizado dos métodos: el jerárquico
y el iterativo. Los resultados obtenidos se han comparado con los escasos datos
disponibles y la postura adoptada por los actores principales. El análisis ha
demostrado que el noroeste de Europa es la mejor posición para desarrollar iniciativas
de economía colaborativa. Sin embargo, hay países como España, en el suroeste, con
un número importante de iniciativas: las consecuencias de la crisis económica y la
necesidad de ahorrar dinero se han mostrado como los principales impulsores de
estos nuevos modelos de negocio en estos estados. Por otro lado, cabe destacar la
actitud favorable de las instituciones de la Unión Europea ante la economía
colaborativa y su rechazo a una mayor regulación que dificulte su desarrollo.
Palabras chave
Business
Consumption
E-commerce
Economic
ICT
Sustainable
Negocio
Consumo
Comercio en línea
Económico
TIC
Sostenible
Consumption
E-commerce
Economic
ICT
Sustainable
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Consumo
Comercio en línea
Económico
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Sostenible
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Atribución 4.0 Internacional
ISSN
2174-3835