Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorBarreiro-Gen, María
dc.date.accessioned2024-06-19T11:13:55Z
dc.date.available2024-06-19T11:13:55Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.citationBarreiro Gen, M. (2018). Driving factors of the Collaborative Consumption in the European Union scene. Atlantic Review of Economics: Revista Atlántica de Economía, 1(1).es_ES
dc.identifier.issn2174-3835
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/37141
dc.description.abstract[Abstract]: The defense of unlimited economic growth as the main objective to be achieved has been questioned for decades and with even more intensity in recent years. In this context, the Sharing Economy’s initiatives have dramatically increased. This study expands our current understanding of driving factors of the Collaborative Consumption in European Union member countries, focusing on the case of Spain. A cluster analysis was run, involving two methods: the hierarchical and the iterative. The results obtained were compared with the available scarce data and the position of the main stakeholders. The analysis has shown that the northwest in Europe is the best position to develop activities as part of a Sharing Economy. However, data have shown that there are countries as Spain, in the southwest, with a lot of initiatives: the consequences of the economic crisis and the need to save money have been shown as the main drivers of these new models of business in these states. On the other hand, the favorable attitude of the institutions of the European Union to the Collaborative Economy has to be highlighted and its rejection of increased regulation that would hinder its development.es_ES
dc.description.abstract[Resumen]: La defensa del crecimiento económico ilimitado como el principal objetivo a alcanzar ha sido cuestionada durante décadas y aún con más intensidad en los últimos años. En este contexto, las iniciativas de Economía Colaborativa han aumentado a un ritmo vertiginoso. Este trabajo estudia los factores impulsores del consumo colaborativo en los países miembros de la Unión Europea, centrándose en el caso de España. Se ha llevado a cabo un análisis clúster en el que se han utilizado dos métodos: el jerárquico y el iterativo. Los resultados obtenidos se han comparado con los escasos datos disponibles y la postura adoptada por los actores principales. El análisis ha demostrado que el noroeste de Europa es la mejor posición para desarrollar iniciativas de economía colaborativa. Sin embargo, hay países como España, en el suroeste, con un número importante de iniciativas: las consecuencias de la crisis económica y la necesidad de ahorrar dinero se han mostrado como los principales impulsores de estos nuevos modelos de negocio en estos estados. Por otro lado, cabe destacar la actitud favorable de las instituciones de la Unión Europea ante la economía colaborativa y su rechazo a una mayor regulación que dificulte su desarrollo.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherColegio de Economistas de La Coruñaes_ES
dc.rightsAtribución 4.0 Internacionales_ES
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/es/*
dc.subjectBusinesses_ES
dc.subjectConsumptiones_ES
dc.subjectE-commercees_ES
dc.subjectEconomices_ES
dc.subjectICTes_ES
dc.subjectSustainablees_ES
dc.subjectNegocioes_ES
dc.subjectConsumoes_ES
dc.subjectComercio en líneaes_ES
dc.subjectEconómicoes_ES
dc.subjectTICes_ES
dc.subjectSosteniblees_ES
dc.titleDriving factors of the Collaborative Consumption in the European Union scenees_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
UDC.journalTitleAtlantic Review of Economics: Revista Atlántica de Economíaes_ES
UDC.volume1es_ES
UDC.issue1es_ES


Ficheiros no ítem

Thumbnail
Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem