Letters, Sketches and Drawings for the Story of a Negotiation: The Architectural Compromise in the Francesco Berarducci’s San Valentino Church

View/ Open
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/36066
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Letters, Sketches and Drawings for the Story of a Negotiation: The Architectural Compromise in the Francesco Berarducci’s San Valentino ChurchAlternative Title(s)
Cartas, bocetos y dibujos para la historia de una negociación: el compromiso arquitectónico en la iglesia de San Valentino, de Francesco BerarducciAuthor(s)
Date
2023-12-16Citation
De Lucia, Giulia. 2023. «Letters, sketches and drawings for the story of a negotiation: the architectural com-promise in the Francesco Berarducci’s San Valentino church». Actas de Arquitectura Religiosa Contemporánea 10: 16-31.https://doi.org/10.17979/aarc.2023.10.0.10179.
Abstract
[Abstract] The architectural process, from the concept to the actual building itself, is a long sequence of compromises, reconsiderations and unexpected events that require mediation strategies and the balancing of the attitudes of the architects. The relationship between the client and the designer represents a significant part of the architectural process as it has a considerable influence on the end result. This study investigates episodes of formal negotiation between the architect Francesco Berarducci (Rome, 1924-92) and the client of the San Valentino church in the Olympic Village in Rome (promoted in 1960). It examines archival documents such as letters, sketches and drawings of the cross correspondence between Berarducci and the priest. The aim is to investigate the involvement of the religious client in the decision-making process, resulting in the final consistency of the church, and to individuate the mediation strategies at the base of the professional skill of Berarducci. [Resumen] El proceso arquitectónico, desde el concepto hasta el edificio mismo, es una larga secuencia de compromisos, reconsideraciones y eventos inesperados que requieren estrategias de mediación y el equilibrio de las actitudes de los arquitectos. La relación entre el cliente y el diseñador representa una parte importante del proceso arquitectónico ya que tiene una influencia considerable en el resultado final.Este estudio investiga episodios de negociación formal entre el arquitecto Francesco Berarducci (Roma, 1924-92) y el cliente de la iglesia de San Valentino en la Villa Olímpica de Roma (promovida en 1960). Examina documentos de archivo como cartas, bocetos y dibujos de la correspondencia cruzada entre Berarducci y el sacerdote. El objetivo es investigar la participación del cliente religioso en el proceso de toma de decisiones, que resulta en la consistencia final de la iglesia, y también individualizar las estrategias de mediación en la base de la habilidad profesional de Berarducci.
Keywords
Religious architecture
Francesco Berarducci
Client
Architectural compromise
Traditional sources
Arquitectura religiosa
Cliente
Compromiso arquitectónico
Arquitectura religiosa
Fuentes tradicionales
Arquitectura relixiosa
Fontes tradicionais
Francesco Berarducci
Client
Architectural compromise
Traditional sources
Arquitectura religiosa
Cliente
Compromiso arquitectónico
Arquitectura religiosa
Fuentes tradicionales
Arquitectura relixiosa
Fontes tradicionais
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
ISSN
e-ISSN 2659-8671