Mostrar o rexistro simple do ítem
Analysis of academic performance according to levels of physical activity and life satisfaction. A systematic review
dc.contributor.author | Ubago-Jiménez, José Luis | |
dc.contributor.author | Zurita, Félix | |
dc.contributor.author | Cachón Zagalaz, Javier | |
dc.contributor.author | Melguizo-Ibáñez, Eduardo | |
dc.date.accessioned | 2023-10-09T18:17:42Z | |
dc.date.available | 2023-10-09T18:17:42Z | |
dc.date.issued | 2023-09-01 | |
dc.identifier.citation | Ubago-Jiménez, J.L.; Zurita-Ortega, F.; Cachón-Zagalaz, J.; Melguizo-Ibáñez, E. (2023). Analysis of academic performance according to levels of physical activity and life satisfaction. A systematic review. Sportis Sci J, 9 (3), 610-636 https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.3.9730 | es_ES |
dc.identifier.issn | 2386-8333 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2183/33702 | |
dc.description.abstract | [Abstract] Academic performance is one of the most studied variables in the educational context. Likewise, students' physical activity and quality of life have a direct incidence on their academic success. Therefore, the aim of this systematic review is to analyse the effects of physical activity and quality of life on students' academic performance. The Web of Science, SCOPUS and PubMed databases were used to select articles published between 2013 and 2023. The criteria established by the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) statement were followed for the elaboration of the systematic review, with the final sample of 17 articles. Results show how regular physical activity improves academic performance in mathematics and language. Moreover, it is also observed that quality of life also plays a key role in the drop-out or lower grade point average of students at any educational stage. | es_ES |
dc.description.abstract | [Resumen] El rendimiento académico es una de las variables más estudiadas en el contexto educativo. Asimismo, la actividad física y la calidad de vida de los estudiantes tienen una incidencia directa en su éxito académico. Por ello, el objetivo de esta revisión sistemática es analizar los efectos de la actividad física y la calidad de vida en el rendimiento académico de los estudiantes. Se utilizaron las bases de datos Web of Science, SCOPUS y PubMed para seleccionar los artículos publicados entre 2013 y 2023. Para la elaboración de la revisión sistemática se siguieron los criterios establecidos por la declaración Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA), siendo la muestra final de 17 artículos. Los resultados muestran cómo la práctica regular de actividad física mejora el rendimiento académico en matemáticas y lengua. Además, también se observa que la calidad de vida juega un papel clave en el abandono o la disminución de la nota media de los alumnos en cualquier etapa educativa. | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.publisher | Universidade da Coruña, Servizo de Publicacións | es_ES |
dc.relation.uri | https://doi.org/10.17979/sportis.2023.9.3.9730 | es_ES |
dc.rights | Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA) | es_ES |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es | |
dc.subject | Academic achievement | es_ES |
dc.subject | Physical activity | es_ES |
dc.subject | Quality of life | es_ES |
dc.subject | Systematic review | es_ES |
dc.subject | Logro académico | es_ES |
dc.subject | Actividad física | es_ES |
dc.subject | Calidad de vida | es_ES |
dc.subject | Revisión sistemática | es_ES |
dc.title | Analysis of academic performance according to levels of physical activity and life satisfaction. A systematic review | es_ES |
dc.title.alternative | Análisis del rendimiento académico según los niveles de actividad física y satisfacción vital. Una revisión sistemática | es_ES |
dc.type | info:eu-repo/semantics/other | es_ES |
dc.rights.access | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_ES |
dc.date.updated | 2023-10-09T15:47:26Z | |
UDC.journalTitle | Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity | es_ES |
UDC.volume | 9 | es_ES |
UDC.issue | 3 | es_ES |
UDC.startPage | 610 | es_ES |
UDC.endPage | 636 | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.17979/sportis.2023.9.3.9730 |