Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorLahuerta-Contell, Sara
dc.contributor.authorMolina-García, Javier
dc.contributor.authorQueralt, Ana
dc.contributor.authorMartínez-Bello, Vladimir
dc.date.accessioned2022-04-28T12:21:03Z
dc.date.available2022-04-28T12:21:03Z
dc.date.issued2022-05-01
dc.identifier.citationLahuerta-Contell, S., Molina-García, J., Queralt, A., & Martínez-Bello, V. (2022). A descriptive-comparative study to analyse physical activity levels and patterns during structured movement sessions in early childhood education: special focus on the role of teachers. Sportis. Scientific Technical Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 8(2), 176-209. https://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.2.8725es_ES
dc.identifier.issn2386-8333
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/30554
dc.description.abstract[Abstract] Because teacher behaviour and children’s gender are correlates of young children’s physical activity during structured movement sessions in early years, teachers should develop effective teaching strategies to promote physical activity, with a special focus on girls. Following a descriptive-comparative study, the aims of this research were: (a) to analyse the physical activity levels and patterns during two structured movement sessions under the framework of experiential psychomotricity using accelerometry and direct observation methods; (b) to evaluate the impact of a formalised short intervention that focuses on physical activity during structured movement sessions; and (c) to explore young children’s experience of movement during both sessions using drawings. Our major findings were as follows: (a) the intervention had a positive impact on the physical activity levels and patterns in young girls during a structured movement session; (b) the teacher’s active role during sessions could have a positive impact on the physical activity levels favouring more diverse group compositions, especially with the girls; (c) the graphic representation act as a source of knowledge that help both the teacher and the child to make sense of their movement experience. Our results are useful for understanding how the teacher’s role during experiential psychomotricity could promote physical activity in young children.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] Dado que el comportamiento del profesorado y el género del estudiantado son correlatos de la actividad física durante las sesiones de movimiento estructurado en la primera infancia, los profesores deben desarrollar estrategias de enseñanza eficaces para promover la actividad física, con especial atención a las niñas. Siguiendo un diseño descriptivo-comparativo, los objetivos de este estudio fueron: (a) analizar los niveles y patrones de actividad física durante dos sesiones de movimiento estructurado bajo el marco de la psicomotricidad experiencial utilizando métodos de acelerometría y observación directa; (b) evaluar el impacto de una intervención corta formalizada que se centra en el análisis de la actividad física durante las sesiones de movimiento estructurado; y (c) explorar a través del dibujo infantil, la experiencia de movimiento de los niñas y niños durante ambas sesiones. Nuestros principales resultados fueron los siguientes: (a) la intervención tuvo un impacto positivo en los niveles y patrones de actividad física en las niñas durante una sesión de movimiento estructurado; (b) el papel activo de la maestra durante las sesiones podría tener un impacto positivo en los niveles de actividad física favoreciendo composiciones de grupo más diversas, especialmente con las niñas; (c) la representación gráfica actúa como una fuente de conocimiento que ayuda tanto a la maestra como a las niñas y niños a dar sentido a sus experiencias de movimiento. Nuestros resultados son útiles para comprender cómo el papel del profesorado durante la psicomotricidad experiencial puede promover la actividad física en la primera infancia.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidade da Coruñaes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/sportis.2022.8.2.8725es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional (CC BY-NC-ND 4.0)es_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectPhysical activityes_ES
dc.subjectChildhood educationes_ES
dc.subjectTeacher behavioures_ES
dc.subjectExperiental psychomotricityes_ES
dc.subjectActividad físicaes_ES
dc.subjectEducación infantiles_ES
dc.subjectComportamiento del profesoradoes_ES
dc.subjectPsicomotricidad vivenciadaes_ES
dc.titleA Descriptive-Comparative Study to Analyse Physical Activity Levels and Patterns During Structured Movement Sessions in Early Childhood Education: Special Focus on the Role of Teacherses_ES
dc.title.alternativeEstudio descriptivo-comparativo para analizar los niveles y patrones de actividad física durante sesiones estructuradas de movimiento en Educación Infantil: especial atención al papel del profesoradoes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.date.updated2022-04-28T11:12:00Z
UDC.journalTitleSportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricityes_ES
UDC.volume8es_ES
UDC.issue2es_ES
UDC.startPage176es_ES
UDC.endPage209es_ES
dc.identifier.doi10.17979/sportis.2022.8.2.8725


Ficheiros no ítem

Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem