Lo que no(s) enseñan los libros de texto: análisis del código icónico y lingüístico de los libros de texto de 2º y 4º de Educación Secundaria bligatoria
Title
Lo que no(s) enseñan los libros de texto: análisis del código icónico y lingüístico de los libros de texto de 2º y 4º de Educación Secundaria bligatoriaAlternative Title(s)
O que (non) nos ensinan os libros de texto. Análise do código icónico e lingüístico dos libros de texto de 2º e 4º de Educación Secundaria ObrigatoriaWhat do (not) textbooks teach us? Analysis of the iconic and linguistic code of the textbooks of 2nd and 4th of Compulsory Secondary Education
Author(s)
Directors
Santiago Gómez, ElviraDate
2020Center/Dept./Entity
Universidade da Coruña. Facultade de SocioloxíaDescription
Traballo fin de mestrado (UDC.SOC). Socioloxía aplicada: investigación social e de mercados. Curso 2019/2020Abstract
[Resumen] El objetivo de la presente investigación es conocer si el código icónico y lingüístico de
los libros de texto de ambos ciclos de la ESO transmite conocimientos sexistas. Es un
estudio de tipo exploratorio, descriptivo y comparativo entre cursos y distintos años. Se
lleva a cabo mediante datos primarios y secundarios. Las técnicas de investigación
empleadas fueron el análisis de contenido mediante un sistema de indicadores elaborado
ad hoc, la entrevista semi-estructurada y la encuesta, además de una revisión del marco
legislativo en educación. La muestra estuvo formada por 1554 imágenes, 5 entrevistas y
207 cuestionarios. El análisis constata una sobrerrepresentación de los hombres y una
invisibilización de las mujeres que tuvieron un papel relevante en la historia. Presenta
un uso extendido del lenguaje masculino como representativo de ambos sexos y omite
en su gran mayoría a personas de distintas razas, con algún tipo de diversidad funcional
o cualquier parámetro fuera de la heteronormatividad. [Resumo] O obxectivo da presente investigación é coñecer se o código icónico e lingüístico dos
libros de texto de ambos ciclos da ESO transmite coñecementos sexistas. É un estudo de
tipo exploratorio, descritivo e comparativo entre cursos e distintos anos. Levado a cabo
mediante datos primarios e secundarios. As técnicas de investigación empregadas foron
a análise de contido mediante un sistema de indicadores elaborado ad hoc, a entrevista
semi-estruturada e a enquisa, ademais dunha revisión do marco lexislativo en
educación. A mostra estivo formada por 1554 imaxes, 5 entrevistas e 207 cuestionarios.
A análise constata unha sobrerrepresentación dos homes e unha invisibilización das
mulleres que tiveron un papel relevante na historia. Presenta un uso estendido da
linguaxe masculina como representativo de ambos sexos e omite na súa gran maioría a
persoas de distintas razas, con algún tipo de diversidade funcional ou calquera
parámetro fóra da heteronormatividad. [Abstract] The objective of the present research is know if in the secondary texbooks the iconic an
linguistic code transmit sexist knowledge. This is an exploratory, extensive and
comparative research among courses and different years. It is doing with primary and
secondary data. The research techniques used for that has been content analysis throw a
system of indications ad hoc, semi structured interview and questionnaire, besides a
legislative framework review about education. The sample was formed by 1554 images,
5 interviews and 207 questionnaires. The analysis has a over representation of men and
a women invisibility who had repercussion in the history. Reveal as common a
masculine language as representative of both sex and omit majority the racial diversity,
people with functional diversity or any factor out of heteronormativity.
Keywords
Libros de texto
Lenguaje
Código icónico
Linguaxe
Textbooks
Language
Iconic code
Lenguaje
Código icónico
Linguaxe
Textbooks
Language
Iconic code
Rights
Os titulares dos dereitos de propiedade intelectual autorizan a visualización do contido deste traballo a través de Internet, así como a súa reproducción, gravación en soporte informático ou impresión para o seu uso privado e/ou con fins de estudo e de investigación. En nengún caso se permite o uso lucrativo deste documento. Estos dereitos afectan tanto ó resumo do traballo como o seu contido Los titulares de los derechos de propiedad intelectual autorizan la visualización del contenido de este trabajo a través de Internet, así como su repoducción, grabación en soporte informático o impresión para su uso privado o con fines de investigación. En ningún caso se permite el uso lucrativo de este documento. Estos derechos afectan tanto al resumen del trabajo como a su contenido