Skip navigation
  •  Home
  • UDC 
    • Getting started
    • RUC Policies
    • FAQ
    • FAQ on Copyright
    • More information at INFOguias UDC
  • Browse 
    • Communities
    • Browse by:
    • Issue Date
    • Author
    • Title
    • Subject
  • Help
    • español
    • Gallegan
    • English
  • Login
  •  English 
    • Español
    • Galego
    • English
  
View Item 
  •   DSpace Home
  • 1. Investigación
  • Grupos de investigación
  • Literatura e tecnoloxías da Comunicación (Litecom)
  • GI- Litecom - Artigos
  • View Item
  •   DSpace Home
  • 1. Investigación
  • Grupos de investigación
  • Literatura e tecnoloxías da Comunicación (Litecom)
  • GI- Litecom - Artigos
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Filosofía y teatro, ida y vuelta. Una aproximación a Juan Mayorga

Thumbnail
View/Open
Sucasas_Alberto_2020_Filosofia_teatro_aproximacion_Juan-Mayorga.pdf (191.9Kb)
Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/28431
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
Collections
  • GI- Litecom - Artigos [11]
Metadata
Show full item record
Title
Filosofía y teatro, ida y vuelta. Una aproximación a Juan Mayorga
Alternative Title(s)
Philosophy and theatre, round trip. An approach to Juan Mayorga
Author(s)
Sucasas, Alberto
Date
2020
Citation
Sucasas, A. (2021). Filosofía y teatro, ida y vuelta. Una aproximación a Juan Mayorga. Pensamiento. Revista De Investigación E Información Filosófica, 76(291 Extra), 1079-1100. https://doi.org/10.14422/pen.v76.i291.y2020.013
Abstract
[Resumen] Aunque el teatro no siempre se haya contado entre los principales objetos de atención de la filosofía, la relación entre filosofía y teatro es relevante. Por varios motivos: frecuente reflexión sobre el teatro a cargo de filósofos; filósofos que han escrito teatro; presencia de interrogantes filosóficos en las obras dramáticas; influencia recíproca de las dos formas de escritura. La obra de Juan Mayorga es un caso ejemplar. Su influencia principal, más aún que Walter Benjamin, es Franz Kafka. La herencia kafkiana se manifiesta en Mayorga, de dos maneras: formalmente, en la práctica de una «ética de la escritura teatral», la cual intenta eliminar de la escritura dramática cualquier forma de dogmatismo; y desde el punto de vista del contenido, mediante la omnipresencia de la intersubjetividad poderoso/impotente en su escena teatral
 
[Abstract] Although theatre has not been always considered among the main objects of attention of philosophy, the relationship between philosophy and theatre has been relevant. For several reasons: frequent reflection on the theatre by philosophers; philosophers who have written theatre; presence of philosophical questions in dramatic works; reciprocal influence of the two forms of writing. The work of Juan Mayorga is an exemplary one. His main influence, even more than Walter Benjamin, is Franz Kafka. The Kafkian heritage is manifested in Mayorga in two ways: formally, in the practice of an «ethic of theatrical writing», which attempts to eliminate any form of dogmatism from dramatic writing; regarding the content, through the omnipresence of powerfull/impotent intersubjectivity in its theatrical scene.
 
Keywords
Teatro
Poder
Juan Mayorga
Franz Kafka
Walter Benjamin
Theatre
Power
 
Editor version
https://doi.org/10.14422/pen.v76.i291.y2020.013
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 3.0 España
ISSN
0031-4749
2386-5822) digital
 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics
Sherpa
OpenArchives
OAIster
Scholar Google
UNIVERSIDADE DA CORUÑA. Servizo de Biblioteca.    DSpace Software Copyright © 2002-2013 Duraspace - Send Feedback