Reflections on a School for All: Perceptions of Families and Teachers Regarding the Culture, Policy, and Practice of Inclusion in Galicia

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/28252
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional
Collections
- Investigación (FEDU) [936]
Metadata
Show full item recordTitle
Reflections on a School for All: Perceptions of Families and Teachers Regarding the Culture, Policy, and Practice of Inclusion in GaliciaAlternative Title(s)
Reflexiones acerca de una escuela para todos: percepciones de familias y maestros respecto a la cultura, po-lítica y práctica de inclusión en GaliciaDate
2021Citation
Fiuza Asorey, M. J., Baña Castro, M., & Losada Puente, L. (2021). Reflections on a school for all: perceptions of families and teachers regarding the culture, policy, and practice of inclusion in Galicia. Aula Abierta, 50(1), 525-534. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.525-534
Abstract
[Abstract] The aim was to understand their reality from an inclusive perspective and, subsequently, being able to establish some course of action for improvement. Within the framework of participatory, descriptive, exploratory, and explanatory research, an adaptation of the Index for Inclusion (Booth & Ainscow, 2015) was applied to a sample of 158 families and 85 teachers. The results showed that both groups advocated for an inclusive education, but there were some discrepancies between the intentions and the reality of schools. Differences between culture and practice were probably the element that most brought those contradictions to light. So far, some steps have been taken towards educational inclusion, generating a debate on how to improve it. But it has not included a joint analysis of the voices of all families and teachers, key agents to promote a school for all. What has been found have been isolated initiatives, promoted by edu-cation administrators, teachers, or families of students with special educational needs. Hence the need to stimulate the joint reflection on how to move toward total inclusion. [Resumen] Este trabajo examina, por primera vez en Galicia (España), las percepciones acerca de la cultura, política y práctica del profesorado y familias de seis escuelas primarias. El objetivo fue comprender su realidad desde una perspectiva inclusiva para, posteriormente, proponer acciones de mejora. Bajo una modalidad de investigación participativa, descriptiva, exploratoria y explicativa, se aplicó una adaptación al español del Index for Inclusion (Booth & Ainscow, 2015) a una muestra de 158 familias y 85 docentes. Los resultados mostraron que ambos grupos abogaron por una educación inclusiva, pero existieron discrepancias entre las intenciones y la realidad de las escuelas. Las diferencias entre cultura y práctica fueron, probablemente, el elemento que más sacó a la luz esas contradicciones. Hasta ahora se han dado algunos pasos hacia la inclusión educativa, generando un debate sobre cómo mejorarla. Pero no se ha incluido un análisis conjunto de las voces de todas las familias y docentes, agentes clave para impulsar una escuela para todos. Lo que se han en-contrado han sido iniciativas aisladas, promovidas por administradores educativos, por docentes o por familias de alumnos con necesi-dades específicas de apoyo educativo. De ahí la necesidad de estimular la reflexión conjunta sobre cómo avanzar hacia la inclusión total.
Keywords
Index for Inclusion
School inclusion
Primary education
School improvement
Teacher-parent interaction
School inclusion
Primary education
School improvement
Teacher-parent interaction
Editor version
Rights
Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional