Jornais escolares: arautos de ensinamentos patrióticos e pacifistas (Santa Catarina/Brasil/1940-1960)

Use this link to cite
http://hdl.handle.net/2183/28165
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-Compartir igual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
Collections
Metadata
Show full item recordTitle
Jornais escolares: arautos de ensinamentos patrióticos e pacifistas (Santa Catarina/Brasil/1940-1960)Alternative Title(s)
School Newspapers, Heralds of Patriotic and Pacifist Teachings (Santa Catarina, Brazil: 1940-1960)Xornais escolares: heraldos de ensinos patrióticos e pacifistas (Santa Catarina/Brasil/1940-1960)
Date
2020-12-01Citation
Santos Cunha, M. T., & Bereta da Silva, C. (2020). Jornais escolares: arautos de ensinamentos patrióticos e pacifistas (Santa Catarina/Brasil/1940-1960). Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 24, 127-159. https://doi.org/10.17979/srgphe.2020.24.0.7131
Abstract
[Resumo] Este artigo analisa dois jornais escolares produzidos por estudantes do primário, que circularam entre as décadas de 1940 e 1960. Para a discussão proposta estabeleceu-se um recorte temporal diferente, selecionando-se apenas os números publicados entre os anos de 1942 a 1952, em razão da periodicidade dos exemplares disponíveis nos arquivos. Nesses números o olhar dirigiu-se para textos e notas sobre vultos nacionais, datas comemorativas e outros temas do cotidiano escolar voltados para a construção de valores cívicos e patrió-ticos, associados, por vezes, ao pacifismo, em razão da participação do Brasil na Segunda Guerra. Estas questões apareciam principalmente por meio das ações empreendidas pelas associações auxiliares da escola, como, por exemplo, a Liga Pró-Língua Nacional, a Liga da Bondade e o Pelotão de Saúde. Práticas nacionalistas de forte apelo cívico e patriótico eram as mais privilegiadas em diferentes textos assinados pelos estudantes. Esses jornais, integrados a cultura material escolar, são capazes de informar vestígios de práticas, costumes e rituais que reforçavam uma dada cultura escolar, conformando memórias sobre o período. [Abstract] This article analyses two school newspapers produced by primary school pupils, in circulation in Brazil between the 1940s and the 1960s. The study focuses on issues published 1942-1952, based on the greater availability of archival material for this period. Specific attention is paid to stories and reports on national figures, commemorations and other aspects of school life designed to build civic and patriotic values, including pacifism, particularly in the wake of Brazil’s participation in World War II. Discussion around these topics was mainly prompted by actions led by auxiliary school associations such as the National Pro-Language League, the League of Kindness and the Health Platoon. Nationalistic activities with a strong civic and patriotic appeal feature most prominently in the pupils’ reports. Viewed as part of the wider material school culture, these newspapers provide a record of the practices, customs and rituals that shaped the educational culture of the time and constructed collective memories. [Resumen] Este artículo analiza dos periódicos escolares producidos por estudiantes de primaria, que circularon entre las décadas de 1940 y 1960. Para la discusión propuesta se estableció un recorte temporal diferente, seleccionándose solo los números publicados entre los años de 1942 a 1952, en razón de la periodicidad de los ejemplares disponibles en los archivos. En esos números la mirada se dirigió hacia los textos y notas sobre cifras nacionales, fechas comemorativas y otros temas del cotidiano escolar pensados para la construcción de valores cívicos y patrióticos, asociados, por veces, al pacifismo, en razón de la participación de Brasil en la Segunda Guerra. Estas cuestiones aparecían principalmente por medio de las acciones emprendidas por las asociaciones auxiliares de la escuela, como, por ejemplo, la Liga Pro-Lengua Nacional, la Liga de la Bondad y el Pelotón de Salud. Prácticas nacionalistas de fuerte resonancia cívico y patriótica que eran las más privilegiadas en los diferentes textos firmados por los estudiantes. Esos periódicos, representativos de la cultura material escolar, son capaces de informar sobre los vestigios de prácticas, costumbres y rituales que reforzaban una cultura escolar determinada, conformando así unas memorias sobre el periodo. [Resumo] Este artigo analiza dous xornais escolares producidos por estudantes de primaria, que circularon entre as décadas de 1940 e 1960. Para a discusión proposta estableceuse un recorte temporal diferente, seleccionándose só os números publicados entre os anos de 1942 a 1952, en razón da periodicidade dos exemplares dispoñibles nos arquivos. Neses números a mirada dirixiuse para textos e notas sobre cifras nacionais, datas conmemorativas e outros temas do cotián escolar pensados para a construción de valores cívicos e patrióticos, asociados, por veces, ao pacifismo, en razón da participación de Brasil na Segunda Guerra. Esas cuestións aparecían principalmente por medio das accións emprendidas polas asociacións auxiliares da escola, como, por exemplo, a Liga Prol-Lingua Nacional, a Liga da Bondade e o Pelotón de Saúde. Prácticas nacionalistas de forte chamamento cívico e patriótico eran as máis privilexiadas en diferentes textos asinados polos estudantes. Eses xornais, represesntativos da cultura material escolar, son capaces de informar sobre os vestixios de prácticas, costumes e rituais que reforzaban unha determinada cultura escolar, conformando así memorias sobre o período.
Keywords
Jornais escolares
Cultura material escolar
Associações auxiliares da escola
Patriotismo
Pacifismo
School newspapers
Material school culture
Auxiliary school associations
Patriotism
Pacifism
Xornais escolares
Cultura material da escola
Asociacións auxiliares da escola
Cultura material escolar
Associações auxiliares da escola
Patriotismo
Pacifismo
School newspapers
Material school culture
Auxiliary school associations
Patriotism
Pacifism
Xornais escolares
Cultura material da escola
Asociacións auxiliares da escola
Description
Este artigo forma parte da sección monográfica deste número, adicada nesta ocasión ao tema "Internacionalismo e pacifismo na Historia da Educación contemporánea", coordinada polos profesores Joaquim Pintassilgo (Instituto de Educación da Universidade de Lisboa) e Xosé Manuel Cid Fernández (da Universidade de Vigo).
Editor version
Rights
Atribución-Compartir igual 4.0 Internacional (CC BY-SA 4.0)
ISSN
2659-9589
1138-5863
1138-5863