Mostrar o rexistro simple do ítem

dc.contributor.authorAlves, Regina
dc.contributor.authorPrecioso, J.
dc.contributor.authorBecoña, Elisardo
dc.date.accessioned2021-03-26T09:28:23Z
dc.date.available2021-03-26T09:28:23Z
dc.date.issued2021-01-01
dc.identifier.citationAlves, R., Gomes Precioso, J. A., & Becoña Iglesias, E. (2021). Physical activity among Portuguese university students and its relation to knowledge and perceived barriers. Sportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricity, 7(1), 25-42. https://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6924es_ES
dc.identifier.issn2386-8333
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2183/27602
dc.description.abstract[Abstract] University students, regardless of the country, have a very high prevalence of physical inactivity and health habits acquired during this period tend to remain throughout life, including those related to physical exercise. The purpose of this study was to analyse the relationship between knowledge about the recommendations on the practice of physical activity (PA), the perceived barriers towards PA and the practice of PA by higher education students. This cross-sectional study used a self-reported questionnaire with a stratified sample of university students (n = 840) from a university in Portugal. An ordinal logistic regression model was calculated to determine the predictive variables to the practice of PA. The results showed that 35.7% of the students surveyed were sedentary, the level of knowledge about PA was low, correctly answering 2.79 (SD = .090) questions in a total of 6, and lack of time was the most evident perceived barrier. The constructed model predicted that having more barriers to PA (β = -.750, p = .000) and being female decreased the likelihood of practising PA (β = .578, p = .000). The increase of PA levels of university students is a social necessity and, in this context, higher education institutions should undertake a key role in promoting student health, by implementing actions to reduce their students’ inactivity, developing the transmission of information about the health benefits related to the practice of PA.es_ES
dc.description.abstract[Resumen] Los estudiantes universitarios, independientemente del país, tienen una prevalencia muy alta de inactividad física y los hábitos de salud adquiridos durante este período tienden a permanecer a lo largo de la vida, incluidos los relacionados con el ejercicio físico. El propósito de este estudio fue analizar la relación entre el conocimiento sobre las recomendaciones sobre la práctica de AF, las barreras percibidas hacia AF y la práctica de AF por estudiantes de educación superior. Este estudio transversal utilizó un cuestionario auto informado con una muestra estratificada de estudiantes universitarios (n = 840) de una universidad de Portugal. Se calculó un modelo de regresión logística ordinal para determinar las variables predictivas para la práctica de AF. Los resultados mostraron que el 35,7% de los estudiantes encuestados eran sedentarios, el nivel de conocimiento sobre AF era bajo, respondiendo correctamente 2,79 (DE = .090) preguntas en un total de 6, y la falta de tiempo era la barrera percibida más evidente. El modelo construido predijo que tener más barreras a la AF (β = -.750, p = .000) y ser mujer disminuyó la probabilidad de practicar AF (β = .578, p = .000). El aumento de los niveles de AF de los estudiantes es una necesidad social y las instituciones deben asumir un papel clave en la promoción de la salud del alumnado, mediante la implementación de acciones para reducir la inactividad de sus estudiantes, desarrollando la transmisión de información sobre los beneficios para la salud. relacionados con la práctica de la AF.es_ES
dc.description.sponsorshipFundação para a Ciência e a Tecnologia (Portugal); SFRH / BD / 120758/201es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidade da Coruñaes_ES
dc.relation.urihttps://doi.org/10.17979/sportis.2021.7.1.6924es_ES
dc.rightsAtribución-CompartirIgual (CC BY-SA) 4.0 Internacionales_ES
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.es
dc.subjectEjercicio físicoes_ES
dc.subjectUniversidades_ES
dc.subjectPráctica de actividad físicaes_ES
dc.subjectJóvenes-adultoses_ES
dc.subjectBarreras percibidases_ES
dc.subjectPhysical exercisees_ES
dc.subjectKnowledgees_ES
dc.subjectPerceived barrierses_ES
dc.subjectRecommendationses_ES
dc.subjectUniversity studentses_ES
dc.titlePhysical Activity Among Portuguese University Students and Its Relation to Knowledge and Perceived Barrierses_ES
dc.title.alternativeLa actividad física entre los universitarios portugueses y su relación con el conocimiento y las barreras percibidases_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.date.updated2021-03-25T08:51:22Z
UDC.journalTitleSportis. Scientific Journal of School Sport, Physical Education and Psychomotricityes_ES
UDC.volume7es_ES
UDC.issue1es_ES
UDC.startPage25es_ES
UDC.endPage42es_ES
dc.identifier.doi10.17979/sportis.2021.7.1.6924


Ficheiros no ítem

Thumbnail

Este ítem aparece na(s) seguinte(s) colección(s)

Mostrar o rexistro simple do ítem