Women Artists and Activism in Ellen Clayton's "English Female Artists" (1876)
Use este enlace para citar
http://hdl.handle.net/2183/25969Coleccións
- GI-CLIN - Artigos [22]
Metadatos
Mostrar o rexistro completo do ítemTítulo
Women Artists and Activism in Ellen Clayton's "English Female Artists" (1876)Autor(es)
Data
2020Cita bibliográfica
Lasa Álvarez, M. B. (2020). Women Artists and Activism in Ellen Clayton’s "English Female Artists" (1876). Oceánide, 12, 37-44.
Resumo
[Abstract] In her biographical compilation English Female Artists (1876), Ellen Clayton documented the lives of many talented and hard-working women as a means of bringing to light and celebrating their role in the history of art. Moreover, she also explored these artists’ biographies in order to problematize more general issues, thus entering into one of the most significant initiatives of the period: the movement for women’s rights, with proposals including the improvement of women’s education, their access to art academies, and the amelioration of laws regarding marriage, family and employment. Of particular interest are the lives of celebrated artists who were also leading activists in the period, such as Laura Herford, Eliza Bridell-Fox and Barbara Leigh Smith Bodichon. Therefore, this study aims to explore not only Clayton’s approach to female artists within the specific domain of art, but also the incursions that they made into broad social and political issues regarding women. Finally, the presence in various biographies of the term “sisters” is particularly revealing in that Clayton, through her text, could be said to be assembling as many women as possible, not just artists, as a means of fighting for their rights together as sisters [Resumen] En su compilación biográfica sobre mujeres artistas English Female Artists (1876), Ellen Clayton documentó las vidas de numerosas mujeres talentosas y muy trabajadoras para reivindicar su participación en la historia del arte. Además, también aprovechó las biografías de estas artistas para abordar temas más generales, adhiriéndose así a una de las iniciativas más relevantes del período: el movimiento por los derechos de las mujeres, con propuestas que incluyen el progreso en la educación de las mujeres, su acceso a las academias de arte y la mejora de leyes sobre el matrimonio, la familia y el empleo. En particular, cabe reseñar las biografías de artistas célebres que también fueron activistas destacadas de la época, como Laura Herford, Eliza Bridell-Fox y Barbara Leigh Smith Bodichon. Así, este estudio tiene como objetivo explorar no solo cómo enfoca Clayton el análisis de la artista en su propio ámbito específico, sino también las incursiones de la autora en temas sociales y políticos más generales relacionados con las mujeres. Finalmente, la presencia en varias biografías de un término significativo, “hermanas”, es particularmente revelador, ya que Clayton podría estar intentando reunir a través de este texto a la mayor cantidad posible de mujeres, no solo artistas, para luchar todas juntas como hermanas por sus derechos.Ellen Clayton; English Female Artists; women artists; women’s rights movement; Victorian periodEllen Clayton; English Female Artists; mujeres artistas; movimiento por los derechos de las mujeres; época victorianaPalabras clave:Keywords:AbstractResumen
Palabras chave
Clayton, Ellen
English female artists
Women artists
Women’s rights movement
Victorian period
Mujeres artistas
Moovimiento por los derechos de las mujeres
Epoca victoriana
English female artists
Women artists
Women’s rights movement
Victorian period
Mujeres artistas
Moovimiento por los derechos de las mujeres
Epoca victoriana
Versión do editor
Dereitos
Atribución 4.0
ISSN
1989-6328